Sökning: "Robin Lek"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden Robin Lek.

  1. 6. Lugna aktiviteter eller bollspel? : En observationsstudie av barns aktivitetsval på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN); Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Sama Mahmoud Nejad; Robin Ahlberg; [2019]
    Nyckelord :Children; gender studies; socio-cultural perspective; play; primary school; leisure center; leisure time; fine motor skills; gross motor skills; activities; boys; girls; non-binary; sex; gender; choice; free choice; activity choice; identity; social; Barn; genusperspektiv; sociokulturellt perspektiv; lek; lågstadieskola; fritidshem; fritid; finmotorik; grovmotorik; aktiviteter; pojkar; flickor; icke-binära; kön; genus; val; fria val; aktivitetsval; identitet; socialt;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sin tid i olika institutioner som skola och fritidshem. I den delen av vardagen som definieras som fritid gör barn olika val av aktiviteter. Begreppet motorik är i detta sammanhang en aspekt av aktiviteter som är intressant att undersöka. LÄS MER

  2. 7. Fritidshemspersonalens fysiska placering på skolgården utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Konrad Augustyniak; Robin Ståhle; [2019]
    Nyckelord :gender; gender stereotypes; leisure-time pedagogues; pupils; school break; school playground; fritidshemspersonal; elever; genus; könsmönster; rastverksamhet; skolgård;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis Leisure-time pedagogues physical positioning on the school playground from a gender perspective is to examine the interaction between the leisure-time pedagogues and pupils during school break activities and how their physical positions on the school playground, and the pedagogues’ gender, reduces or amplifies the current gender stereotypes. Previous research has indicated that the school’s pedagogues play a significant part in the development of the pupils’ identity. LÄS MER

  3. 8. Grundsyner i förändring - En jämförande intervjustudie med fem pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Ledin; Johan Bergh; [2018]
    Nyckelord :Barnstugeutredningen; Dialogpedagogik; Föreställning; Intervju; Läroplan; Uppfattning;

    Sammanfattning : I föreliggande studie kommer vi att redogöra för en grupp förskollärares uppfattningar och föreställningar om förskolan, dess verksamhet och arbetssätt utifrån tre verksamhetsbegrepp: arbete, lek och inlärning. Studien lånar dessa begrepp, delar av metod och utförande samt empiri från en studie utgiven 1990 och skriven av Boel Henckel. LÄS MER

  4. 9. Hur gör vi inkludering?En studie om förskollärares strategier för inkludering i lek

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Robin Lindkvist; Rasmus Leo; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att upprätthålla ett inkluderande klimat i barns lek. Med tanke på att detta är ett forskningsområde där det inte finns mycket forskning är vår förhoppning att belysa aspekter som kan vara värdefulla för förskolans inkluderingsarbete. LÄS MER

  5. 10. Miljöanpassad lekplatsutveckling för Vindögatans förskola

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Robin Layton; [2016]
    Nyckelord :lekplats; miljö; miljöcertifiering; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Våra kommande generationer är grunden till varför miljö och natur blir allt viktigare. Våra barn och barnbarn ska föra människosläktet vidare och förhoppningsvis leva i hållbar symbios med miljön. Barn bör kunna ha tillgång till en lekplats som är rolig och utmanande vilket öppnar möjligheterna för att skapa egen lek. LÄS MER