Sökning: "Robin läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Robin läromedel.

  1. 1. Ett läromedels förutsättningar för en likvärdigläsutveckling : - en textuell analys av läromedlet Robin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Susanne Davidsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; nivåanpassning; likvärdig utbildning; språklig anpassning; läsutveckling; läsebok; progression; bildläsbarhet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens skola har alla elever rätt till en likvärdig utbildning oavsett tidigare erfarenhet, kunskapsnivå, förutsättningar och behov. Detta innebär en anpassning av ett läromedel så att eleven ges möjlighet att nå utbildningens mål (Skolverket 2019, s. 6). LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv : En kvantitativ och kvalitativ analys av tre läromedel för årskurs 2 med koppling till värdegrunden i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Dellert; Sophie Forsslund; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; teori; läromedel; läroplan; genus; könsidentitet; jämlikhet; årskurs 2;

    Sammanfattning : I den kommande läroplanen Lgr22 skrivs normer, genus och könsidentitet fram och det blir tydligt hur viktigt det är att arbeta med dessa värdegrundsfrågor i sin undervisning. . LÄS MER

  3. 3. Lärares användande av läromedel i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Sjöblom; Robin Steinwender; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanvändning; läromedelsuppfattning; ramfaktorteori; läroböcker; recept; lärarkonstruerat; undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) kännetecknas av flera arbetsområden, läromedel används som arbetsredskap och stöd. Definitionen läromedel i denna studie är tryckta läroböcker, digitala alternativ, recept och lärarkonstruerat material. LÄS MER

  4. 4. Det centrala innehållet i svenska : En jämförande analys av läromedel för årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Engström; Paulina Passos; [2020]
    Nyckelord :Svenskämnet; centralt innehåll Lgr11; lärobok; läromedelsförlag; årskurs 2;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka hur det centrala innehållet i svenska för årskurs 1-3 representeras i fem olika läromedelsserier anpassade för årskurs 2. De granskade läromedlen var Vips!, Robin, Prima svenska, Glad svenska och Språkskrinet. LÄS MER

  5. 5. Genus i skolans läseböcker : En kvalitativ textanalys av fem läseböcker i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Svensson; Ida Kleringer Wellander; [2020]
    Nyckelord :genus; kön; läsebok; barnlitteratur; makt; egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kvinnliga och manliga karaktärer framställs i ett urval läseböcker anpassade för årskurs 1, med utgångspunkt i genusteori. Studien syftar även till att undersöka om och isåfall vilka maktförhållanden som finns mellan kvinnliga och manliga karaktärer i dessa läseböcker. LÄS MER