Sökning: "Robot lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Robot lärare.

  1. 1. Studenters användning av ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Florence Cummings; Emma Sköldeberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Education; Students; Chatbot; ChatGPT; Artificiell Intelligens; Undervisning; Studenter; Chatbotar; ChatGPT;

    Sammanfattning : Till följd av den snabbt växande AI-tekonologin syftar denna studie till att fylla det forskningsgap som finns kring hur AI används inom undervisning. Detta har gjorts genom en kvalitativ studie, baserad på intervjuer och kartläggning, som undersökt hur studenter använder sig av chatboten ChatGPT. LÄS MER

  2. 2. The impact of an anthropomorphic robot’s facial expressions on L2 learning outcomes and motivation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Danielsson; Emil Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :Robot assisted language learning; RALL; human-robot interaction; HRI; non-verbal immediacy; NVI; Robotassisterad språkinlärning; människa-robotinteraktion; MDI; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : In a regular classroom setting, a more emotionally expressive teacher has been shown to be positively correlated with learning outcomes and task motivation among the students. Would this also be the case if the teacher were a robot? This study investigates how the facial expressions of an anthropomorphic robot affect learning outcomes and task motivation in adult learners studying a second language by setting up an experiment using the Furhat robot. LÄS MER

  3. 3. Etiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annie Landerberg; Rebecca Larsson; [2022-10-17]
    Nyckelord :sociala robotar; robot; AI; Utbildning; Lärare; Etik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i utbildningen. LÄS MER

  4. 4. A Robot for Learning Drum-Rhythms : An instruction tool for beginners — keeping drum rhythms accurate with real-time feedback

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Joas Kahlert; Johan Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Rhythm; Drumstick; Beats Per Minute; Mechatronics; Rytm; Trumstock; Beats Per Minute; Mekatronik;

    Sammanfattning : Accurate rhythmic pace-keeping is an ability achieved only by a lot of practice. However, finding the opportunity to practice can be difficult when availability of teachers is insufficient. This thesis aims to construct a prototype that teaches its users basic rhythm keeping, specifically rhythms produced on drums. LÄS MER

  5. 5. Learning Robotic Reactive Behaviour from Demonstration via Dynamic Tree

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mayank Yadav; [2020]
    Nyckelord :Learning from Demonstration; Sensor-motor coupling; Reactive tree; Behaviour hierarchy; Robotics; Lärande av demonstration; sensor-motorkoppling; reaktivt träd; beteendeshierarki; robotik;

    Sammanfattning : Programming a complex robot is difficult, time-consuming and expensive. Learning from Demonstration (LfD) is a methodology where a teacher demonst--rates a task and the robot learns to execute the task. LÄS MER