Sökning: "Roleplaying games"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden Roleplaying games.

  1. 21. A less monstrous mirror : Creating empathetic, likeable, and accurate mentally ill characters in computer games

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Nicole Rothberg; [2018]
    Nyckelord :Mental illness; empathy; computer games; stereotypes;

    Sammanfattning : This study is about possibilities for improving representation of mentally ill characters in roleplaying computer games. The areas of improvement are empathy for the characters by the players, enjoyment of the game by players, and more accurate depictions of mental illness in computer games. LÄS MER

  2. 22. Casting glamour : En fenomenologisk studie om HBTQ-personers uttryck av sexualitet och kön i Final Fantasy XIV

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Jacob Andersson; David Kägu; [2018]
    Nyckelord :MMORPG; LGBT; community; Final Fantasy XIV; sexuality and gender;

    Sammanfattning : Onlinespel tillåter spelare över hela världen att interagera med varandra på nya sätt i virtuella världar. Genom att skapa visuella representationer av sig själva kan spelarna nu kommunicera och uttrycka sig bortom den fysiska världens gränser. LÄS MER

  3. 23. Musik i rollspel : Till vilken grad påverkar musik spelinlevelsen i ett pen and paper RPG?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rasmus Andersparr; [2017]
    Nyckelord :Rollspel; Musik; Spelinlevelse;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har haft som mål att undersöka till vilken grad musik påverkar spelinlevelsen i ett penna och papper RPG. Spelinlevelsen har delats upp i fyra olika nivåer för att lättare kunna se skillnader mellan spel med eller utan musik. LÄS MER

  4. 24. The J in JRPG : Finding collectivism or individualism in games

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Anton Classon; [2017]
    Nyckelord :Roleplaying games; JRPG; combat; collectivism; individualism;

    Sammanfattning : This paper covers the JRPG subgenre as it compares to the greater RPG genre. These will be compared through how games can, through their mechanics, be traced back to which types of society the games originate from. These societal types are collectivism and individualism, as defined by Richard Brislin (2000). LÄS MER

  5. 25. Characters as Resources : How Players Relate to Characters in Crusader Kings II

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Linnéa Thimrén; [2017]
    Nyckelord :strategy game; role-playing game; continuity; personification; narrative; characters; parasocial relationships; resources;

    Sammanfattning : In this study, an overview is presented regarding how the mechanics in a resource-based game, specifically Crusader Kings II (Paradox Development Studio 2012), might affect the player's connection to the characters in the game. The study introduces conventions prevalent in grand strategy games, roleplaying games as well as literature theory. LÄS MER