Sökning: "Rollek förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Rollek förskola.

  1. 1. ”DET HAR JAG REDAN LÄRT MIG NÄR JAG VAR LITEN” : Förskolebarns perspektiv på lek och på lärande i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Wilma Byström; Martine Vikberg; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; rollek; sociokulturellt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur barn i förskolan resonerar om lek och ifall de uppfattar ett lärande i lek. Studien grundar sig i kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med barn i förskolan som informanter. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :drama; phenomenography; preschool; educators; perceptions; drama; fenomenografi; förskola; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER

  3. 3. [..] ”Nej, jag bestämmer nu, lyssna på mig nu!” [..] : En kvalitativ studie om barns olika positioner och hur de konstituerar makt och motstånd samt hur det i sin tur möjliggör för inflytande i rollek utifrån Klara Dolks tolkning av Michel Foucaults teori.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tuva-Lisa Olsson; Lova Hammarling; [2022]
    Nyckelord :Role play; Foucault s theory; Power structures; Resistance; Norms; Free play; Influence; Position; Preschool; Rollek; Foucaults teori; Maktstrukturer; Motstånd; Normer; Fri lek; Inflytande; Position; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn positionerar varandra irollek och hur det skapar makt och motstånd. Syftet är även att bidra med kunskapom hur barns positioner skapar möjligheter och begränsningar i rollek. LÄS MER

  4. 4. Det är så himla kul att leka : En kvalitativ studie om barns perspektiv på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Dominika Simonsson; [2021]
    Nyckelord :children’s perspective; phenomenography; preschool; play; sociocultural perspective; barns perspektiv; fenomenografi; förskola; lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen om förskolebarns lek utifrån hur barnen själva uttrycker sina uppfattningar om lek. Metoden är en kvalitativ forskningsintervju med en fenomenografisk metodansats. Fenomenografisk inriktning bygger på två fokusgruppsintervjuer med totalt åtta barn där de under tiden ritar teckningar om sin lek. LÄS MER

  5. 5. ”Man använder drama alldeles för sällan, eller gör man det?” : En belysning av metoder inom drama som förskollärare använder för att utveckla förmågan till lärande hos barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Wiede; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Drama; Metod; Lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilka metoder förskollärare använder sig av för att ge barn förutsättningar att utveckla förmågan till lärande genom drama. Förskolans läroplan (Lpfö 98 2018) innehåller flera mål, bland annat drama, men inte några bestämda metoder. LÄS MER