Sökning: "Romans"

Visar resultat 6 - 10 av 133 uppsatser innehållade ordet Romans.

  1. 6. δοῦλος Χριστοῦ Ἰησοῦ : Paulus retoriska syfte med presentationen av sig själv i Romarbrevet 1:1

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Lotta Vikström; [2023]
    Nyckelord :Rommarbrevet; Slav; Tjänare; δοῦλος; Paulus;

    Sammanfattning : This paper examines Paul's rhetorical goal in describing himself as a ”δοῦλος Χριστοῦ Ἰησοῦ” in Romans 1:1. In the Norwegian Bible translation, the Greek word ”δοῦλος” has previously been translated as ”servant” but the translation may be changed to ”slave” in the 2024 revision. LÄS MER

  2. 7. Bestar, vildar och banditer. Om känslor i Apuleius Metamorphoses

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Antikens kultur och samhällsliv

    Författare :Daniel Garfvé; [2023]
    Nyckelord :Apuleius; Metamorphoses; emotions; bandits; animals; Rome; Apuleius; Metamorphoses; emotions; bandits; animals; Rome;

    Sammanfattning : Folksägen har haft en djup kulturell betydelse under mänsklighetens historia. Som en form av muntligt och litterärt historieberättande som användes för att presentera olika typer av kunskap och förmedla livsläxor till människor som lever i olika kulturer som ständigt utvecklas. LÄS MER

  3. 8. Begär i Romarbrevet : En undersökning av begreppet ἐπιθυμία i Romarriket och Romarbrevet

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Erik Nilsson Da Silva; [2023]
    Nyckelord :Begär; lidelse; passion; aptit; känslor; Romarbrevet; ἐπιθυμία; epithumia;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine and interpret Paul’s usage and mening of the concept of ἐπιθυμία in the Epistle to the Romans. My examination and interpretation has been conducted through exegetical literary analysis of Romans 1:18–32, 6–8 and 13, where I with the support of previous research, first introduced the concept of ἐπιθυμία in its historical context. LÄS MER

  4. 9. Des pieds de la croix à l’art total : Etude des représentations de l’Eglise et de l’art sacré à travers l’ekphrasis huysmansienne

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Yann Batto; [2023]
    Nyckelord :Huysmans; ekphrasis; hypotyposis; sacred art; catholic novels; plainchant; architecture; intermediality; Gesamtkunstwerk; medievalism; Huysmans; ekphrasis; hypotyposes; art sacré; romans catholiques; plain-chant; architecture; intermédialité; Gesamtkunstwerk; médiévalisme;

    Sammanfattning : The term "ekphrasis" is indisputably problematic. In fact, depending on which definition one might use ekphrastic processes can either be broad, that is extended to any type of description as it was taught in rhetoric treaties during antiquity, or according to its modern definition circumcised to literary representations of works of art. LÄS MER

  5. 10. « Ne plus jamais le quitter est devenu sa seule volonté » : Stéréotypes de genre dans les romans de Virginie Grimaldi

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Emma Lina Myte Pascal; [2023]
    Nyckelord :Virginie Grimaldi; stéréotypes de genre; la critique littéraire féministe;

    Sammanfattning : Dans ce mémoire, nous exposons les stéréotypes de genre dans trois romans de l’auteure àsuccès Virginie Grimaldi, à savoir Le premier jour du reste de ma vie (Grimaldi 2015), Quand nos souvenirs viendront danser (Grimaldi 2019) et Et que ne durent que les moments doux (Grimaldi 2020). En analysant les romans d’un point de vue sociocritique et en mettant l’accent sur la critique littéraire féministe, nous montrons que les romans contiennent cinq stéréotypes : l’idée que les femmes sont soumises et les hommes autoritaires, que les femmes sont inférieures et les hommes supérieurs, que les femmes sont émotives et les hommes rationnels, que les femmes sont passives et les hommes actifs, et que le mariage et la maternité sont la seule vraie voie vers le bonheur pour les femmes. LÄS MER