Sökning: "Romantic comedy"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Romantic comedy.

  1. 1. En undersökning om representationen av romantiska relationer i tre av 2010-talets populäraste romantiska komedier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Millen Gebrenegus; Gahamanyi Amélie; [2023]
    Nyckelord :Representation; Romantic comedy; Gender roles; Movie; Thematic Analysis;

    Sammanfattning : In today's society, most media users are aware that the image of reality that media producers create differs from real life. However, the knowledge about the power that the media holds is forgotten in daily media use. LÄS MER

  2. 2. “I’m just sick of thinking about it all the time, this stuff – love, settling down and marriage” : En komparativ innehållsanalys av High Fidelity (2000) & High Fidelity (2020)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Erika Wallin; Moa Hanning; [2022]
    Nyckelord :gender; normativity; romantic comedy; representation; stereotypes; genus; normer; romantiska komedier; representation; stereotyper;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en komparativ kvalitativ innehållsanalys av filmen High Fidelity (2000) och serien High Fidelity (2020). Vårt syfte har varit att synliggöra hur romantiska relationer samt män och kvinnor representeras över tid. LÄS MER

  3. 3. Kärlekens alla vinklar : En studie om framställningen av kärlek i svensk film mellan tidsperioden 1932-2011

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Penny Salomonsson; [2021]
    Nyckelord :Love; attraction; romance; characteristics; gender roles; Kärlek; attraktion; romantik; egenskaper; genusroller;

    Sammanfattning : Title: All angels of love – A study about the representation of love in Swedish film between the period 1932-2011  Subject: Sociology Author: Penny Salomonsson The purpose of this study is to form an understanding regarding what love is in Swedish love movies from 1932 to 2011. Previous studies have shown that love has gone from being a couple thing to be about the individual. LÄS MER

  4. 4. Crazy Rich Asians: dramakomedi eller reklamkanal? : En kvalitativ studie om svenska studenters tolkningar av Singapores nationsvarumärke genom film.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Olsson; Julia Bryngelsson; [2020]
    Nyckelord :Crazy Rich Asians; film; Singapore; nation brand; brand image; encoding and decoding theory; Crazy Rich Asians; film; Singapore; nationsvarumärke; varumärkesimage; inkodning- och avkodningsteorin;

    Sammanfattning : Nationer är komplexa varumärken i kontrast till organisationers eller företags varumärken. De omfattar en rad aspekter såsom exempelvis turism, näringsliv och politik. Trots det, är det minst lika viktigt för ett land att skapa ett gott rykte kring sitt varumärke. LÄS MER

  5. 5. ”Screw all these people, Olive.” ”Haven’t you heard? I already did.” : En fallstudie av vilka meddelanden som sänds ut om den kvinnliga sexualiteten och kroppen från de romantiska komedifilmerna Easy A, Juno och The first time. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Julia Björknert; Louise Lundell; [2016]
    Nyckelord :Women; sex; sexuality; media; popular culture; movies; romantic comedy; teenagers; case study; informal sexual education; slut shaming; victim blaming; madonna whore complex; objectification;

    Sammanfattning : Throughout history, sex and sexuality has been a subject for many debates. It has been regulated through both authorities and social norms. Female sexuality has been seen both as a symbol for motherhood and as a sin. Women have also been judged both for their virginity and their lack of it. LÄS MER