Sökning: "Rosalind Gill"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Rosalind Gill.

  1. 1. Vardagen : unga kvinnor och medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mathilda Gunnarsson; Alice Embe; [2024]
    Nyckelord :sociala medier; medieanvändning; genus; identitetsskapande; trender; livsstil; identitet; vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER

  2. 2. Influencern och kapitalet : en kvalitativ innehållsanalys av Margaux Dietz och Bianca Ingrossos innehåll på Instagram, i relation till Bourdieus kultursociologi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Ögaard; Nadja Latrach; [2022]
    Nyckelord :Bourdieu; capital; class; influencers; consumption.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay explores how two of Sweden’s most famous influencers, Bianca Ingrosso and Margaux Dietz, can be perceived through Pierre Bourdieu’s theory of capital. Furthermore, the essay also examines what position influencers have in a contemporary class society. LÄS MER

  3. 3. Wellness - Hälsa eller Skönhet? : en kvalitativ textanalys av YouTube-serien "Beauty Secrets"

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Viklund; Vera Stiglund; Ebba Antesson Månsdotter; [2022]
    Nyckelord :Youtube; Wellness; Naturlig skönhet; Postfeminism; Symboliskt kapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ textanalys med titeln Wellness - hälsa eller skönhet? - En kvalitativ textanalys av YouTube-serien “Beauty Secrets”, skriven av Vera Stiglund, Ebba Antesson Månsdotter och Olivia Viklund. Uppsatsen är skriven i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. LÄS MER

  4. 4. Den feministiska rakhyveln : En kvalitativ studie av marknadsfeministiska tendenser i Estrids kommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Amanda Burlin; Petra Karlsson; [2020]
    Nyckelord :commodity feminism; critical theory; focus group interviews; marknadsfeminism; Rosalind Gill; kritisk teori; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : The use of feminist messages in marketing is not a new phenomenon. However, there has been an increase in using this as a strategy in later years. Estrid is a Swedish company that sells a razor subscription service with an entire marketing strategy based on using feminist messages. LÄS MER

  5. 5. "Woke-Washing" a Brand : An Analysis of Socially Progressive Marketing by Nike on Twitter and the User Response to it

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Nadim Herbert; [2020]
    Nyckelord :Woke-Washing; Nike; Serena Williams; Colin Kaepernick; Marketing; Twitter;

    Sammanfattning : This study examines two marketing campaigns on the social media platform Twitter by the brand Nike, with the campaigns involving American football player Colin Kaepernick and tennis player Serena Williams respectively. The study specifically explores how Nike utilizes socially and politically progressive values in these marketing   campaigns and how users then respond to it on Twitter, with the source material consisting of four Twitter-posts, two by Nike and one each by the two athletes involved, as well as the replies by other Twitter-users to those posts. LÄS MER