Sökning: "Rose Erik"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Rose Erik.
1. Sköt dig själv! En jämförande diskursanalys av ansvarsbegreppet i samtida svenska och finska läroplaner
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The aim of the study is to analyze how the concept of responsibility is used within Swedish and Finnish educational discourse. The basic claim is that the concept of responsibility has many different meanings, which makes it problematic to use as a guideline for teaching practices, as well as understanding what values actually are foundational. LÄS MER
2. Is Private Education Worth it? Evidence from the Free Primary Education Reform in Kenya
Master-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : In 2003, Kenya introduced a nationwide Free Primary Education (FPE) reform, abolishing school fees in all public primary schools. As a result, enrolment rates in public primary schools rose by 15 percent, putting significant pressure on the educational system. LÄS MER
3. Att dela eller inte dela? : Vad som möjliggör respektive förhindrar produktdelningssystem
L3-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/NationalekonomiSammanfattning : Product sharing systems is recently starting to become a more common phenomenon. Carpools exist in more than 40 Swedish towns and both Stockholm and Gothenburg have established bicycle sharing systems. Other products for which sharing systems have been established throughout Sweden are clothing and tools. LÄS MER
4. Val av inskolningsmetod i förskolan
M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Det finns i huvudsak tre olika metoder för inskolning av små barn i förskolan, men inte mycket forskning i ämnet. Utifrån populärvetenskaplig litteratur och facktidskriftsartiklar kan man sammanfatta de metoder som finns som föräldraaktiv introduktion, traditionell inskolning och individuell inskolning. LÄS MER
5. Som en sköld runt hjärtat - Unga vuxnas erfarenheter av att medicinera mot depression
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att genom halvstrukturerade intervjuer undersöka unga vuxnas erfarenheter av att medicinera mot depression, samt hur de förstår sitt tillstånd som deprimerade. Elva informanter mellan 20 och 30 år, som diagnostiserats med depression och använt SSRI eller SNRI, intervjuades, och materialet analyserades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER