Sökning: "Rose Marie"

Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade orden Rose Marie.

  1. 16. "KL är ingen quick fix" : En studie om kooperativt lärande och berättande text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Lindqvist; Rose-Marie Hübinette; [2020]
    Nyckelord :Grundprinciper i kooperativt lärande; interaktion; läsförståelsestrategier; KL; kooperativt lärande; skrivstrategier; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskaper om hur lärare arbetar med berättande text utifrån kooperativt lärande. I studien undersöks vilka likheter och/eller skill-nader som går att se be-roende på om lärare är utbildade inom kooperativt lärande eller om de bara är mer inspirerade av det kooperativa arbetssättet. LÄS MER

  2. 17. The impact of Universal Design for Learning in higher education. Experiences of university teachers two or three years after attending a workshop series on UDL

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Häggblom; [2020]
    Nyckelord :UDL; Universal design for learning; special education; widening participation; higher education development; designs for learning; student centered learning;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to problematize implementation of the concept of universal design for learning (UDL), (Meyer, Rose & Gordon, 2014) in higher education. The study focuses on what university teachers express regarding their experiences of the concept of UDL two or three years after having taken part of a series of workshops to learn UDL. LÄS MER

  3. 18. Prevention Programs against Child Sexual Abuse for Preschool-aged Children : A Systematic Literature Review from 1980-2020

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Lisa Marie Rose; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Child Sexual Abuse (CSA) is a severe crime committed worldwide, which impairs the development of children and juveniles severely. Due to a high number of victims in early childhood, one prevention strategy, which is dedicated to the prevention education of children, is considered to be applied already in the preschool setting. LÄS MER

  4. 19. “Får jag vara med? Ja, men då får du vara, du får vara den lilla piraten” : En kvalitativ studie om hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rose-Marie Karlsson; Emelie Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskola; hermeneutik; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn inkluderar respektive exkluderar varandra i den fria leken och vilka tillträdesstrategier barn använder. Studien gjordes genom att analysera observationer med fokus på barns tillträdesstrategier. LÄS MER

  5. 20. The Relationship Between Memory Control, Emotion Dysregulation and Subclinical Borderline Symptoms

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Rose-Marie Betty Margaret James; [2020]
    Nyckelord :memory control; borderline personality disorder; emotion dysregulation; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the relationship between memory control ability and a range of borderline personality symptoms in nonclinical participants. It also aims to explore whether emotion regulation skills are a mediator of this relationship. LÄS MER