Sökning: "Rotterdamreglerna"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Rotterdamreglerna.
1. Digitalisera bill of lading : En studie om varför sjöfarten inte har digitaliserat dokumentet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : Abstrakt Den här studien handlar om att ta reda på varför elektroniska bill of ladings inte används i internationell handel. Bill of lading är den äldsta frakthandlingen som fortfarande används inom sjötransport. LÄS MER
2. The Future of Carriage of Goods by Sea: A Legal Analysis of Electronic Bills of Lading
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The commercial carriage of goods by sea is a vital part of global trade. Considering how the planet is constructed, this is unlikely to change. While technological advances are constantly made, the maritime sector has been limited due to lack of a modern legal framework covering electronic transport records. LÄS MER
3. Implementation of the Rotterdam Rules - Carrier’s obligations and liabilities
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The carrier has historically been strictly liable for all damage to the cargo carried, with the exception of acts of God and war. This changed during the late 1800’s and early 1900’s when the carriers began to limit their liabilities in the contract of carriage. LÄS MER
4. Northern Sea Route - transportörens ansvar för sjövärdighet och tillbörlig omsorg med särskilt fokus på köld/frysskador : en jämförelse av traditionell engelsk-amerikansk rätt, Haag-Visbyreglerna & Rotterdamreglerna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
5. Elektroniska sjötransportdokument eller Kontrollrättens konsekvenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Under senmedeltiden och den tidigmoderna tiden ökade den internationella sjöhandeln kraftigt och successivt skedde en förändring i det merkantila handelsbruket: I takt med att resorna blev längre och mer tidskrävande upphörde lastägarna att tillsammans med sitt gods resa med på transportfartygen. Lastägarnas uteblivna närvaro ersattes med enkla transportdokument, ofta benämnda som ”konossement”. LÄS MER