Sökning: "Rough and tumble"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Rough and tumble.

  1. 1. Förbjuden lek i förskolan : En studie om förskolepedagogers perspektiv på våldsamma lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linn Håkansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie belyses det dilemma som uppstår när pedagoger förväntas låta barn bearbetaerfarenheter och tankar i förskolan, samtidigt som förskolor sätter begränsningar på vadbarnens lek får innehålla. En variation i förskolans värld på hur man ser på våldsamma lekargör det svårt för pedagoger att veta hur de ska förhålla sig till dem. LÄS MER

  2. 2. Kan bråklek skapa betydelsefulla förändringar för barns utveckling och lärande? : En kvalitativ studie om hur barn i förskoleåldern bråkleker och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Alam; Feray Turandar; [2023]
    Nyckelord :Bråklek; rough and tumble play R T play ; fysiska rörelselek; fenomenologisk teori; lekstämningar; leksignaler; sociala lekregler; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Leken betraktas som en grundläggande och avgörande del av barnkulturen, och det framhävs både i förskolans läroplan och forskning som en betydelsefull faktor för barns utveckling och lärande. Inom förskoleverksamheten uppkommer och främjas bråklekar regelbundet som en del av barnens lek. LÄS MER

  3. 3. Inte konflikt – Lek : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens inställning till bråklek och lek med överenskommet våldsinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anders Åslund; [2022]
    Nyckelord :rough-and-tumble-play; roughhousing; Bråklek; R T; fritidshemslärare; våld;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie var att undersöka fritidshemslärarens förståelse av och inställning till fenomenet bråklek. Studien avsåg även att ta reda på vilka faktorer som kan vara avgörande för denna inställning till bråkleken. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares berättelser om barns bråklekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Zagorska; [2022]
    Nyckelord :Rough-and-tumble plays R T ; preschool teacher´s approaches; the cultural-historical theory; focus groups.; Bråklekar; förskollärares föreställningar; kulturhistoriska teori; fokusgrupper;

    Sammanfattning : In this current study, discussions were conducted in three focus groups with preschool teachers. In each focus group, two preschool teachers from two municipal preschools in a medium-sized city participated. LÄS MER

  5. 5. “Det är inte på riktigt, det är bara på lek” : En studie om pedagogers föreställningar om barns tuffare lek och hur de anser att dessa föreställningar påverkar den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lundkvist; Lovisa Norberg; [2022]
    Nyckelord :fri lek; god lek; icke god lek; lek i förskolan; R T-lek;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att synliggöra hur verksamma pedagoger uppfattar ‘Rough and Tumble play’ (R&T-lek) och hur de anser att denna uppfattning påverkar barns fria lek i förskolan. Vi har genom sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare i två olika kommuner haft fokus på hur pedagoger uppfattar fri lek och när de anser att de styr och avbryter barns fria lek samt hur pedagoger uppfattar R&T-lek och om de anser att denna uppfattning påverkar barnens fria lek. LÄS MER