Sökning: "Royalty metoden"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Royalty metoden.
1. Hur värderar revisionsbyråer varumärken? : En jämförelse mellan fyra byråer.
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och itSammanfattning : Bakgrund och problem: På senare tid har företag insett att varumärket utgör en stor del av företagets värde. Flera olika metoder för varumärkesvärdering har tagits fram av teoretiker men ännu har ingen metod kunnat utses som en generellt fungerande modell för varumärkesvärdering i praktiken. LÄS MER
2. Varumärkesvärdering
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva vilka metoder det finns enligt rekommendationer och standarder för redovisning av varumärken och jämföra det med vilka metoder som används av företag i praktiken genom att studera deras respektive årsredovisningar. Metod: Studien präglas av en kvalitativ metod med kvantitativa inslag där en semi-strukturerad intervju blandas med data från årsredovisningar. LÄS MER
3. Varumärket- vår tids viktigaste tillgång
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Varumärket – vår tids viktigaste tillgång. Det är en immateriell tillgång som erbjuder ettexklusivt värde för konsumenten och en möjlighet för företag att utmärka sig från sinakonkurrenter. I genomsnitt upp till 50 % av ett företags balansräkning kan bestå avvarumärket och det beskrivs som lika viktigt som produktens kvalité. LÄS MER
4. Värdering av varumärken
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Background: The trademark is something that surrounds us almost all the time wherever we are. Studies show that brands are becoming increasingly more and more important and that it is important to have a strong trademark. This may be a reason for acquisitions. LÄS MER
5. Varumärkesvädering : Svagheter och Möjligheter
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Brands are the instruments corporates use to create and communicate brands reputation. Within the different industries for consumer products intangible assets such as brands are known to have great importance for corporate prosperities. LÄS MER