Sökning: "Royalty metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Royalty metoden.

  1. 1. Hur värderar revisionsbyråer varumärken? : En jämförelse mellan fyra byråer.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Gabriella Jajjo; Christian Nyberg; [2013]
    Nyckelord :Varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: På senare tid har företag insett att varumärket utgör en stor del av företagets värde. Flera olika metoder för varumärkesvärdering har tagits fram av teoretiker men ännu har ingen metod kunnat utses som en generellt fungerande modell för varumärkesvärdering i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesvärdering

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Annelie Sjöstrand; Anna Ozgul; [2013]
    Nyckelord :Varumärkesvärdering; Värderingsmetoder; Varumärken;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva vilka metoder det finns enligt rekommendationer och standarder för redovisning av varumärken och jämföra det med vilka metoder som används av företag i praktiken genom att studera deras respektive årsredovisningar. Metod: Studien präglas av en kvalitativ metod med kvantitativa inslag där en semi-strukturerad intervju blandas med data från årsredovisningar. LÄS MER

  3. 3. Varumärket- vår tids viktigaste tillgång

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Johanna Åkerström; Sandra Palmqvist; [2013]
    Nyckelord :värdering; ISO 10668; IAS 38; IFRS 3; Intangible assets; brands; valuation; brand valuation; ISO 10668; IAS 38; IFRS 3; Immateriella tillgångar; varumärke; varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Varumärket – vår tids viktigaste tillgång. Det är en immateriell tillgång som erbjuder ettexklusivt värde för konsumenten och en möjlighet för företag att utmärka sig från sinakonkurrenter. I genomsnitt upp till 50 % av ett företags balansräkning kan bestå avvarumärket och det beskrivs som lika viktigt som produktens kvalité. LÄS MER

  4. 4. Värdering av varumärken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Andreas Carlin; Patrik Nordlander; [2009]
    Nyckelord :Brand; brand valuation; valuation method; relief from royalty; Varumärke; varumärkesvärdering; värderingsmetod; relief from royalty;

    Sammanfattning : Background: The trademark is something that surrounds us almost all the time wherever we are. Studies show that brands are becoming increasingly more and more important and that it is important to have a strong trademark. This may be a reason for acquisitions. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesvädering : Svagheter och Möjligheter

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Lilian Araos Martinez; Caroline Sauma; [2007]
    Nyckelord :Varumärkesvärdering; Immateriella tillgångar; Royalty metoden; Diskonteringsränta; Nuvärde;

    Sammanfattning : Brands are the instruments corporates use to create and communicate brands reputation. Within the different industries for consumer products intangible assets such as brands are known to have great importance for corporate prosperities. LÄS MER