Sökning: "Rum för utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Rum för utomhuspedagogik.

  1. 1. Utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Bäck; Annie Olsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Detta är en fenomenografisk studie som behandlar förskollärares olika uppfattningar om ämnet utomhuspedagogik. Syftet med vår studie var undersöka utomhuspedagogikens plats och påverkan i förskolan samt vilka förutsättningar som behövs. LÄS MER

  2. 2. Friluftsliv i högstadiet : En kvalitativ intervjustudie kring lärares erfarenhet av elevers lärande och progression i friluftsliv

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maria Rimshult; [2022]
    Nyckelord :Friluftsliv; progression; högstadiet; läroplan; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Ämnet friluftsliv i skolan ska ge eleverna en djup förståelse för vad vistelse i naturen kan betyda genom hela livet. För att uppnå det krävs ett utvecklat lärande som byggs på efter hand under hela skoltiden. LÄS MER

  3. 3. Samtal i nya rum : En kvalitativ studie om studievägledning i nya kreativa miljöer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Erik Sköld; Sebastian Jangholt; [2022]
    Nyckelord :Kreativ; Kontext; Grund och Gymnasieskola; utomhuspedagogik; miljö;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är en ganska ung yrkesroll sedan Frank Parson började pussla ihop människor med jobb i början av 1900-talet. På grund av detta så finns det inte så mycket forskning för att förklara vägledarrollen och alla dess möjligheter och hinder. LÄS MER

  4. 4. Att växa upp med naturen : Förskolearkitektur med fokus på att främja relationen till natur och klimat, enkonceptuell utformning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Elvira Hjortstam; [2021]
    Nyckelord :Grön Arkitektur; Rum för utomhuspedagogik; biophilic design; Förskolearkitektur;

    Sammanfattning : Idag växer många barn i Sverigeupp i städer och förorter utannågot större kontakt naturen i sinvardag, något som kan bidra tillatt den upplevs som en avlägsenoch skrämmande plats. Våramoderna städer har mycket atterbjuda, men något som inte gåratt förneka är den distanseringtill naturen som skett i takt medurbaniseringen. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER