Sökning: "Rumslig produktion"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Rumslig produktion.

  1. 1. Främmande brons i nord : Användningen deponeringen och importen av Hallstattsvärd i Sverige under den yngre bronsåldern

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Anderling Alvin; [2023]
    Nyckelord :Hallstatt swords; Scandinavia; Late Bronze Age; Bronze Swords; Sword deposition; Sword production; Hallstattsvärd; Skandinavien; Yngre Bronsålder; Bronssvärd; Svärddeponering; Svärdproduktion;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats täcker användningen, deponeringen och handeln av Hallstattsvärd i Sverige under den yngre bronsåldern. Mycket har sagts om fynden, spridning och användning av svärden som hittats inom Hallstattkulturens geografiska gränser men jämförelsevis har lite skrivits om den rika samlingen av Hallstattsvärd som hittats i Sydskandinavien. LÄS MER

  2. 2. Att formge social struktur : En intervjustudie med arkitekter om deras roll i att påverka samhällsstrukturer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cecilia Sundström; [2023]
    Nyckelord :Arkitektur; Arkitekter; Arkitekturupproret; Samhällsstrukturer; Sociala rum; Rumslig produktion;

    Sammanfattning : Arkitektens uppgift är att gestalta den fysiska miljö som utgör fonden för vårt vardagsliv, där samhällets sociala strukturer formas och omformas. Mot bakgrund av den kritik som i samhällsdebatten riktats mot arkitekter – som antas stå bakom ’själlösa’ byggnader, ’fyrkantiga lådor’ eller miljonprogrammets höghus som antas påverka brukare negativt – ämnar den här uppsatsen undersöka arkitekters egen uppfattning av sin roll i att påverka samhällsstrukturer. LÄS MER

  3. 3. Fysisk planering för cirkulära städer : En flerfallsstudie av Eskilstuna kommun och Malmö stad

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Elsa Fahl; Andreas Birkehammar; [2023]
    Nyckelord :cirkulära städer; cirkularitet; fysisk planering; hållbarhet; kretslopp; ekologisk regeneration; anpassning;

    Sammanfattning : Enligt FN:s klimatpanel IPCC ökar de globala utsläppen av växthusgaser till följd av samhällets ohållbara energianvändning, markanvändning, livsstilar, konsumtion och produktion. Utvinning och bearbetning av naturresurser orsakar cirka 50 procent av växthusgasutsläppen och mer än 90 procent av vattenstressen och förlusten av biologisk mångfald i världen. LÄS MER

  4. 4. Tidsbegränsade bygglov – ett taktiskt verktyg för flexibla planeringsprocesser?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Kristoffer Skill; [2022]
    Nyckelord :Planning and Building Act; Time-limited building permits; Temporary use; Spatial production; Urban development processes; Plan- och bygglagen; Tidsbegränsade bygglov; Temporär användning; Rumslig produktion; Stadsutvecklingsprocesser;

    Sammanfattning : Denna fallstudie berör tre fastigheter i Malmö som genom tillämpningen av tidsbegränsade bygglov kunnat möjliggöra att byggnader används för ett nytt syfte ställt mot vad befintliga ändamålsbestämmelser antyder enligt detaljplan. Fastigheternas planbestämmelser relaterar till användning inom industri och lever idag inte upp till aktuella behov från fastighetsägare och verksamheter, som via det tidsbegränsade lovet kunnat ändra användningen vilket skildrar ett flexibilitet tillvägagångssätt. LÄS MER

  5. 5. Förskolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Broberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lefebvre rumsteori; Produktion av rum; Utemiljö;

    Sammanfattning : Jag upplever att det på förskolor råder delade meningar kring utemiljöns värde och funktion, vilket skulle kunna leda till olika förutsättningar för barnen vid utevistelse. I läroplanen Lpfö 18 (Skolverket 2018) framgår det att förskolans miljö och personal ska ge alla barn lika förutsättningar till lärande och utveckling. LÄS MER