Sökning: "Rutschkana"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade ordet Rutschkana.
6. Klättra, spring och hoppa mer! : En kvalitativ studie där sex förskolegårdar och förskolepersonalen jämförs för att se möjligheter till motorik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I och med det stillasittande samhälle som råder belyser denna studie vikten av förskolans betydelse för barnens möjligheter till motorisk aktivitet och utveckling. Syftet var att undersöka sex olika förskolegårdar genom fotodokumentation som sedan analyserats för att se vilka möjligheter till motorik som erbjöds. LÄS MER
7. Fysikundervisning inom förskolan i en utomhusmiljö : En kvalitativ studie med en planerad aktivitet som observationsgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att se hur utomhusmiljön på förskolan går att använda som ett pedagogiskt verktyg för att lära barn om fysikaliska fenomen. Vi har valt att göra detta genom att använda oss utav två metodansatser, observationer och intervjuer där det under observationerna utfördes en förutbestämd aktivitet som utforskade friktion i en rutschkana. LÄS MER
8. Barn utforskar sin förskolegård : Förskolebarns perspektiv på sin utemiljö
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Vårt intresse för utemiljön uppstod då vi såg, genom erfarenheter av arbete på förskolor, att många förskolegårdar inte alltid tilltalade barnen. Några gårdar såg inte inspirerande ut och barnen visste inte vet vad de skulle göra. LÄS MER
9. Vasalunds förskola
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Förskolan ligger i ett lugn bostadskvarter i Solnas Vasalund. Förskolans byggnad ligger på södra ändan av tomten och huset bildas av tre huskroppar: en avdelningsdel, en korridors del i mitten samt en funktionell del - med barnens entré på plan 2, ateljé på plan 3 samt en samlingsrum Piazza på översta våningen. LÄS MER
10. Rutschkana vs buskage : Landskapsarkitekters tankar kring utformningen av förskolansutomhusmiljö samt observationer av dess användning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur en bra utomhusmiljö är konstruerad enligt landskapsarkitekter, samt att studera hur miljön används av barnen på förskolan. För att ta reda på detta har vi fått svar av tre stycken landskapsarkitekter. LÄS MER