Sökning: "Ryssland och Tyskland"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Ryssland och Tyskland.

  1. 1. Förskolans förändrade normer & värden i världen : Utbildningshistoriska och utbildningspolitiska perspektiv på förskolan och förskollärares kunskaper : En litteraturstudie om tre olikautbildningsystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexander Johansson; Jonny Unosson; [2023]
    Nyckelord :preschool; norms and values; China; Russia; Germany; GDR; förskola; normer och värden; Kina; Ryssland; Tyskland; Östtyskland; DDR;

    Sammanfattning : It is important for teachers to get a wide knowledge about diversity as we live in a more globalized world. This paper aims to contribute to this knowledge. The paper aims to describe the impact of a more globalized world and how this globalization has changed the early childhood education and care systems in China, Russia and Germany. LÄS MER

  2. 2. Kämpen Med Pennan : Det skandinavistiska narrativet i O. P. Sturzen-Beckers Allmänna Öresunds-Posten 1848

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Idéhistoria

    Författare :Niklas Törnsten; [2022]
    Nyckelord :Oscar Patrick Sturzen-Becker; Skandinavianism; The Schleswig-Holsteins War; 1848; Allmänna Öresunds-Posten; Oscar Patrick Sturzen-Becker; Skandinavism; Schleswig-Holsteinska kriget; 1848; Allmänna Öresunds-Posten.;

    Sammanfattning : In this essay the Scandinavianistic narrative is examined in Oscar Patrick Sturzen-Becker's depictions of the Schleswig-Holstein war of 1848 in his newspaper Allmänna Öresunds-Posten. Through both poetry and prosaic agitation, he sought during the first months of the war to gather an opinion for a Swedish intervention for the cause of Denmark against the Prussian-supported uprising in the southern duchies and at the same time work for a consensus on a larger pan-national demarcation with Germany and Europe. LÄS MER

  3. 3. En neutral press? : En kvalitativ och komparativ undersökning av två svenskatidningarnas syn på England, Tyskland och Ryssland under första världskriget 1914-1918

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Philip Berntsson; [2022]
    Nyckelord :Första Världskriget; presshistoria; gestaltningsteorin; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet;

    Sammanfattning : Abstract The study examines how the two Swedish newspapers Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet wrote about England, Germany and Russia during World War One. The study examines the two newspapers’ changed view of the three countries during the course of the war. Furthermore there is a compararition between what the two newspapers wrote. LÄS MER

  4. 4. Internationell diversifiering : "Home bias" från ett svenskt perspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jacob Essborg; [2020]
    Nyckelord :Diversifiering; home bias; internationella investeringar;

    Sammanfattning : Forskning inom beteendeekonomi visar att det finns flera psykologiska faktorer som leder till att investerare inte agerar rationellt vid viktiga beslut kring deras investeringar. Syftet med denna uppsats är att undersöka ”Home bias” (HB) som innebär att investerare tenderar till att investera majoriteten av sitt kapital i den lokala aktiemarknaden samt de möjligheter som finns med internationella investeringar i aktiemarknaden från 2000 fram till 2020. LÄS MER

  5. 5. Länder som varumärken : Hur värderar svenska konsumenter olika varors ursprungsländer?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Albert Bergström; Marcus Snellman; [2020]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Produktengagemang; Tillverkningsländer; Värdeuppfattning; Country image; Etnocentrism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker svenska konsumenters värdeuppfattning av fem olika produkter med varierande engagemangsnivå, beroende på produktens tillverkningsland. Detta för att förse företag vilka har svenska konsumenter som kunder med ett kvantitativt underlag på värdeförändringen då likvärdiga produkter har olika ursprungsländer. LÄS MER