Sökning: "Säkra skolvägar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Säkra skolvägar.
1. Säkrare gång- och cykelvägar till skolan : En fallstudie genomförd vid Stadsparksskolan Safer pedestrian walkways and bicycle paths to schoolmed hjälp av drönare
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera och utvärdera trafiksäkerheten kringStadsparksskolan, med fokus på gång- och cykelvägar samt passager, för att identifierafaktorer för ett skapa underlag för strategier för ökat och säkrare gående och cyklande blandskolbarnen. Målet är också att använda en innovation, drönare, för att samla in trafikdata ochdärigenom skapa underlag till en övergripande utvärdering av metodens lämplighet ochgenomförbarhet för trafikutredningar och trafikstudier. LÄS MER
2. Trygga och säkra skolvägar- Barn och föräldrars värderingar av trafikmiljön som underlag för metodutveckling av arbetet med skolvägar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : This master thesis focuses on safe and secure routes to school and the point of departure is the phenomena that parents take their children to school by car instead of using sustainable alternatives as cycling and walking. This behavior creates a number of problems around schools as congestion and lack of traffic safety. LÄS MER
3. GIS-metod för planering av säkra skolvägar
M1-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Barns transportsätt till skolan : En fallstudie av två skolor på Lidingö
Master-uppsats, Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur elever tar sig till skolan, och varför föräldrar skjutsar sina barn till skolan. Inom ramen för syftet undersöks, vilka faktorer som inverkar på barns transportsätt till skolan, hur sambandet mellan familjers vardagssituation och barns transportsätt ser ut, samt om bilskjutsandet kan utgöra ett positivt inslag i familjelivet. LÄS MER
5. På vilket sätt används barnperspektivet i planeringen av den byggda miljön? : En fallstudie om hur en Stockholmskommun har hanterat barnens perspektiv i projektet Säkra och lekvänliga skolvägar.
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Barn ska enligt FN:s barnkonvention ha rätt att bilda egna åsikter och fritt uttrycka dem i alla frågor som rör barnet, och dessa åsikter ska tas på allvar. Förståelsen av vad det innebär att ha ett barnperspektiv har ändrats på senare år och differentierats i två betydelser. LÄS MER