Sökning: "Säljö lärande i praktiken"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Säljö lärande i praktiken.

  1. 1. ”Allt behöver inte handla om skotrar, brott och epor” : En intervjustudie om litteraturundervisningens främmandegörande potential i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Egenvärldar; främmandegörande bildning; gymnasieskolan; litteraturundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som behandlar svenskämnets litteraturundervisning. Syftet är att genom intervjuer undersöka vad sju svensklärare på gymnasiet säger om sin litteraturundervisning, på både yrkes- och studieförberedande program, utifrån ett främmandegörande perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Farida El Bakraoui; Eva-Lena Sundström; [2022-07-05]
    Nyckelord :Formativ bedömning; formativ bedömningsinformation; matematikundervisning; mellanstadielärare; anpassningar; utveckling av undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Farida El Bakraoui; Eva-Lena Sundström; [2022-06-22]
    Nyckelord :Formativ bedömning; formativ bedömningsinformation; matematikundervisning; mellanstadielärare; anpassningar; utveckling av undervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Dialogisk högläsning i praktiken : En studie om hur bibliotekarier talar med barn medan de läser högt för dem under sagostunder på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Linnea Westling; [2022]
    Nyckelord :public library; dialogic reading; storytimes; reading promotion; children; reading comprehension; folkbibliotek; dialogisk högläsning; sagostunder; läsfrämjande; barn; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur bibliotekarier talar med yngre barn under sagostunder på folkbibliotek idag, vilket är viktigt att undersöka eftersom föräldrar inte läser högt för sina barn lika ofta som de brukade, något som gör dialogisk högläsning på folkbibliotek viktigare än någonsin. Forskning visar att dialog under högläsning är mer främjande när det kommer till barns läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER