Sökning: "Särbegåvad"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Särbegåvad.

  1. 1. Hur ska det gå? Hen är ju 3 år yngre. Särskilt begåvade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Stoll Carmryd; [2024-02-05]
    Nyckelord :särskild begåvning; särbegåvad; acceleration; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som är över normalfördelningskurvan begåvningsmässig, elever och studenter som jag benämner särskilt begåvade. De är elever som har rätt till specialpedagogisk hjälp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid får det. LÄS MER

  2. 2. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2023]
    Nyckelord :gifted education; science; STEM; Sweden; Biologi; definition; flickor; fysik; förvånar; gifted education; högbegåvade; identification-gap; identifiering; kemi; kvantitativ studie; mellanstadiet; naturesciense; naturorienterinterande ämnen; NO; science object; SES; socioekonomisk status; STEM; Sverige; särbegåvning särskild begåvning; talang; teknik; teoretisk begåvning; potential; praktisk begåvning; underrepresenterade; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER

  3. 3. "Det är så svårt med vad som är - vad är en särbegåvad?" : En intervjustudie om hur matematiklärare undervisar särskilt duktiga elever i matematik i årkurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jakob Florhed; Sandra Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särbegåvning; särskilt duktiga elever; matematik; pedagogisk differentiering; organisatorisk differentiering; nivågruppering; acceleration; berikning; lärarperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka vad verksamma matematiklärare anser kännetecknarsärskilt duktiga elever i matematik. Syftet är även att undersöka hur matematiklärare anpassar sinundervisning, samt hur de arbetar för att skapa goda relationer och en god kommunikation medsärskilt duktiga elever. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa särskilt begåvade elever i matematik : Lärares tillvägagångsätt för stimulering av elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Tina Hagström; [2022]
    Nyckelord :Anpassning; Differentierad undervisning; Stimulans; Stöd; Särbegåvad;

    Sammanfattning : Idag ska undervisningen vara likvärdig och skolan ska vara en plats för alla, men de särskilt begåvade eleverna hamnar lätt i skymundan. De särskilt begåvade eleverna har ett stort behov av stimulans för att bli motiverade eftersom de kan bli aggressiva och nedstämda vid understimulans. LÄS MER

  5. 5. Särbegåvade eller? : En studie om lärares attityder och tankar om arbetet med särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Mattsson; Sallie Redman; [2021]
    Nyckelord :gifted and talented students; gifted and talented; teacher’s attitudes; gifted education; särbegåvade elever; särbegåvning; lärares attityder; särbegåvad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till stimulans i utbildningen. Alla elever “ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” Skollagen (2010:800, 3 kap. 2§). LÄS MER