Sökning: "Särbegåvade elever i den svenska skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Särbegåvade elever i den svenska skolan.

  1. 1. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tinny Byström; [2023]
    Nyckelord :Giftedness; special talent; gifted students; school; school success; migration experiences; migration background; Särbegåvning; särskild begåvning; särbegåvade elever; skola; skolframgång; migrationserfarenheter; migrationsbakgrund;

    Sammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER

  2. 2. Den särbegåvade eleven: hur identifieras hen i dagens skola? : En enkätstudie om identifiering och anpassning med lärare i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeléne Jansson; [2021]
    Nyckelord :matematik; särbegåvning; identifiering; anpassning; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i de tidiga skolåren identifierar, stimulerar och utmanar särbegåvade elever. Studien grundar sig i Lee Shulmans sex processdelar som handlar om lärarens ämneskunskaper vid lektionsplanering. LÄS MER

  3. 3. ”De här eleverna följer inte några mallar och då måste du som lärare följa efter” : En intervjustudie om hur lärare i de lägre skolåren identifierar och utmanar särbegåvade elever inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :gifted students; mathematics; identification; adaptions; särbegåvade elever; matematik; identifiering; anpassningar;

    Sammanfattning : Matematiskt särbegåvade elever är en elevgrupp som länge inte fått tillräcklig uppmärksamhet inom den svenska skolforskningen. Det handlar om elever som besitter en kunskap inom matematikämnet som sträcker sig långt över vad som anses normalt i förhållande till deras ålder men som ofta hamnar under radarn. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa särbegåvade barn i matematik : En forskningsöversikt.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Björn Ericsson; Åke Sandqvist; [2020]
    Nyckelord :särbegåvade; särskilt begåvade; matematik; undervisning; berikning; acceleration.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Särskilt begåvade elever kommer ofta i skymundan till förmån för elever i motsatta änden av skalan. I Sverige är forskningen kring särskild begåvning nästan obefintlig. Sedan 2015 har särskilt begåvade elever aktualiserats i den svenska skolan i och med det stödmaterial Skolverket tagit fram. LÄS MER

  5. 5. Att beskriva särbegåvning : Hur beskriver pedagoger särbegåvade elever och särbegåvade elever inom matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Torpling; [2020]
    Nyckelord :Särbegåvning; begåvning; matematisk begåvning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Särbegåvade elever upptäcks sällan i skolan och detta får konsekvenser för dessa elever. Studien ämnar bidra till utökad förståelse för hur särbegåvning och matematisk särbegåvning beskrivs. LÄS MER