Sökning: "Särbegåvade elever matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Särbegåvade elever matematik.

  1. 1. En skola för alla: : En litteraturstudie över det heterogena klassrummets påverkan på särbegåvade elevers matematiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elias Johansson; Marcus Nilsson; Tobias Tjernström; [2024]
    Nyckelord :Matematik; Särbegåvade elever; Heterogena klassrum; Sociomatematiska normer; Differentierad undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2023]
    Nyckelord :gifted education; science; STEM; Sweden; Biologi; definition; flickor; fysik; förvånar; gifted education; högbegåvade; identification-gap; identifiering; kemi; kvantitativ studie; mellanstadiet; naturesciense; naturorienterinterande ämnen; NO; science object; SES; socioekonomisk status; STEM; Sverige; särbegåvning särskild begåvning; talang; teknik; teoretisk begåvning; potential; praktisk begåvning; underrepresenterade; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER

  3. 3. Särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning : En litteraturstudie om gynnsamma undervisningsmetoder och strategier för särbegåvade elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jakob Florhed; Sandra Hansson; [2022]
    Nyckelord :Särbegåvning; särbegåvade elever; undervisningsstrategier; undervisningsmetoder; grundskola; matematik; lärarperspektiv; elevperspektiv; varierad undervisning; autentiska uppgifter; utmanande uppgifter; elevgruppering; lärare- och elevrelationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur lärare hanterar och bemöter särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning. Frågeställningarna i denna studie var således: (1) Vilka undervisningsmetoder och strategier anser lärare vara mest gynnsamma för särbegåvade elever i undervisningen? Och (2) vilka undervisningsmetoder och strategier anser särbegåvade elever vara mest gynnsamma för deras kunskapsutveckling? I denna systematiska litteraturstudie har vi använt oss av databaserna ERIC och Scopus för att samla in relevant data kring lärare och särbegåvade elevers perspektiv på undervisning. LÄS MER

  4. 4. Matematikbegåvning i lågstadiet : Lärares kunskaper och uppfattningar om särskilt begåvade elever inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linnéa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Identifiering; inkludering; lågstadiet; matematik; matematikbegåvning; särbegåv-ning; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Särskilt begåvade elever utgör ungefär 5% elevpopulationen, det här är elever som kognitivt skiljer sig från resten och som behöver uppmärksammas för att inkluderas i undervisningen. Studiens bakgrund presenterar innebörden av begreppet särbegåvning samt hur det visar sig inom matematikämnet, det dras även gränser mellan särbegåvade och högpresterande elever. LÄS MER

  5. 5. Undervisning av högpresterande och särbegåvade elever i matematik : En studie i skolans yngre åldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therse Almqvist; Stina Udin Milicevic; [2021]
    Nyckelord :Högpresterande elever; särbegåvade elever; lågstadielärare; lärarperspektiv; matematik;

    Sammanfattning : Studien fokuserar och belyser vilka kunskaper och erfarenheter lågstadielärare besitter för att undervisa högpresterande elever respektive särbegåvade elever i matematikklassrummet. Den undersöker vilka erfarenheter och kunskaper lärarna har sett utifrån Shulmans sju kunskapskategorier. LÄS MER