Sökning: "Särskild begåvning"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Särskild begåvning.

  1. 1. Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolsituationer Åtta elevintervjuer om upplevelser av den särskilda begåvningen i skolan “skolan skulle kunna vara ett paradis”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Bergenheim; Maria Larsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Särskilt begåvad; upplevelser av särskild begåvning; skolsituationer; dölja sin begåvning; kognitiv förmåga; understimulans; ledning; stimulans; acceleration; relationer; skolans organisation;

    Sammanfattning : I Sverige har specialpedagogiken av tradition framförallt fokuserat på elever med lägrebegåvning. Särskilt begåvade elever har bra förutsättningar att klara sina studier i skolan medgoda resultat. Den särskilda begåvningen innebär styrkor och förmågor, men kan även bidratill att eleven får svårt att passa in. LÄS MER

  2. 2. Personalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofie Lökholm; [2020-01-13]
    Nyckelord :Särskild begåvning; gifted; acceleration; berikning; mentorskap; nivågruppering; kvantitativ; enkät; explorativ faktoranalys; kritisk realism; teorier om särskild begåvning;

    Sammanfattning : Syfte:Det finns en begränsad forskning i Sverige om skolpersonalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning. Syftet är att med en explorativ studie med Likertskala undersöka skolpersonalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning i en kommun. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa särbegåvade barn i matematik : En forskningsöversikt.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Björn Ericsson; Åke Sandqvist; [2020]
    Nyckelord :särbegåvade; särskilt begåvade; matematik; undervisning; berikning; acceleration.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Särskilt begåvade elever kommer ofta i skymundan till förmån för elever i motsatta änden av skalan. I Sverige är forskningen kring särskild begåvning nästan obefintlig. Sedan 2015 har särskilt begåvade elever aktualiserats i den svenska skolan i och med det stödmaterial Skolverket tagit fram. LÄS MER

  4. 4. Särskilt begåvade elever i matematik : Kvalitativ studie grundad på lärares erfarenhet av särskild begåvning inom matematik för grundskolan F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Olsson; Izla Tasel; [2020]
    Nyckelord :särskilt begåvad; matematikundervisning; gifted education; lärare; stödja; utmana; arbeta med;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att få en djupare förståelse för hur lärare identifierar, stödjer, arbetar med och utmanar särskilt begåvade elever i matematik för grundskolans tidigare år, 1-3. Studien grundar sig på lärares erfarenheter och uppfattningar. Insamlat material för studien är gjord genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsanpassningar för högpresterande elever samt särskilt begåvade elever som är högpresterande : Med fokus på matematik i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ellen Blixt; Ismar Barucija; [2020]
    Nyckelord :Elever med särskild begåvning som är högpresterande; högpresterande elever; individanpassning; lärarkompetens; matematik; grundskola;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie har sin utgångspunkt i läraranpassningar för högpresterande elever samt elever med särskild begåvning som är högpresterande i matematik. Studien syftar till att undersöka vad forskning visar om hur lärare kan anpassa undervisningen för högpresterande elever samt elever med särskild begåvning som är högpresterande, i matematikundervisning med fokus på grundskolan. LÄS MER