Sökning: "Särskild begåvning"

Visar resultat 21 - 25 av 95 uppsatser innehållade orden Särskild begåvning.

  1. 21. Klarar sig smarta elever på egen hand? : En intervjustudie om andraspråkselever med särskild begåvning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Kavalenka; [2022]
    Nyckelord :Gifted and talented; second language; newly arrived; socio-cultural perspective; dilemma perspective.; Nyckelord Särskild begåvning; svenska som andraspråk; nyanlända; sociokulturellt perspektiv; dilemmaperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förutsättningar i skolan för elever med särskild begåvning och andraspråk utifrån några lärares uppfattningar och erfarenheter. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med två lärare i svenska som andraspråk och tre specialpedagoger. LÄS MER

  2. 22. Multimodalitet i matematik : En systematisk litteraturstudie om hur elevers lärande i matematik kan påverkas av multimodalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hilda Svensson; Wilma Asklöf; [2022]
    Nyckelord :Multimodalt lärande; matematik; påverkan; digitala verktyg; utomhusundervisning; svårigheter; särskild begåvning.;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudiens syfte är att beskriva hur multimodalitet påverkar elevers lärande i matematik. Studien utgår ifrån tre olika frågeställningar som alla sammankopplar till syftet. LÄS MER

  3. 23. ”Öppna munnen så ska jag hälla i lite kunskap om särbegåvade elever” : En kvalitativ studie om hur lågstadielärare definierar särbegåvade elever, och beskriver och reflekterar över den egna matematikundervisningen för dessa elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bahast Majid; Moa Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Special talent; gifted; adjustment; differentiated teaching; acceleration; Särskild begåvning; särbegåvning; anpassningar; differentierad undervisning; acceleration;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to extend the knowledge regarding teachers in the primary school's early years' perception of students with special talents. Furthermore, how they describe and reflect about their mathematical teaching for these gifted students. LÄS MER

  4. 24. Hur upptäcks särskilt begåvade elever i grundskolan? : Några specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av hur identifiering och stöttning kan ske.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eva-Lena Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Primary school; Special talented students; gifted students; Identification of gifted student; challenging and developing education for gifted students; Grundskola; Särskilt begåvade elever; Identifiering av särskilt begåvade elever; Utmanande och utvecklande undervisningen för särskilt begåvade elever;

    Sammanfattning : The study aims to shed light on what strategies special needs education teachers in some primary schools use to detect gifted students and what support these students can receive in education. I have collected material through semi-structured interviews with four special needs education teachers and one special education teacher from the central student health care. LÄS MER

  5. 25. Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emelie Andersson; Camilla Nyström; [2021-02-08]
    Nyckelord :Gifted children; very able children; phenomenographY; identification; special educator;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kan se ut. LÄS MER