Sökning: "Särskilt begåvade"
Visar resultat 21 - 25 av 105 uppsatser innehållade orden Särskilt begåvade.
21. Lärares utmaningar i arbetet med att leda och stimulera särskilt matematiskt begåvade elever : En kvalitativ intervjustudie ur ett implementeringsteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : According to the Swedish curriculum for the compulsory school, every teacher has an obligation to differentiate students’ education to promote their development and learning needs. The study carried out in this paper is a qualitative interview study with Swedish teachers that have experience teaching particularly gifted students in mathematics. LÄS MER
22. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER
23. Särskilt begåvade elever : En systematisk litteraturstudie om att utmana särskilt begåvade lågstadieelever i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie med fokus på lågstadieelever med särskild begåvning i matematik och hur de kan utmanas i klassrummet. Elever med svårigheter i matematik uppmärksammas ofta, medan elever med särskild begåvning hamnar i skymundan och inte får stöd och utmaningar som krävs för att de ska utvecklas. LÄS MER
24. Multimodalitet i matematik : En systematisk litteraturstudie om hur elevers lärande i matematik kan påverkas av multimodalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudiens syfte är att beskriva hur multimodalitet påverkar elevers lärande i matematik. Studien utgår ifrån tre olika frågeställningar som alla sammankopplar till syftet. LÄS MER
25. Hur upptäcks särskilt begåvade elever i grundskolan? : Några specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av hur identifiering och stöttning kan ske.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The study aims to shed light on what strategies special needs education teachers in some primary schools use to detect gifted students and what support these students can receive in education. I have collected material through semi-structured interviews with four special needs education teachers and one special education teacher from the central student health care. LÄS MER