Sökning: "Särskilt begåvade"

Visar resultat 21 - 25 av 105 uppsatser innehållade orden Särskilt begåvade.

  1. 21. Lärares utmaningar i arbetet med att leda och stimulera särskilt matematiskt begåvade elever : En kvalitativ intervjustudie ur ett implementeringsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Huttu; Pontus Kärrlander; Henrik Viebke; [2022]
    Nyckelord :gifted students; teachers’ challenges; mathematics; mathematical competence; student motivation; collegial cooperation; appropriate challenge; identification; inclusion; time; material and implementation theory; särskilt begåvade elever; matematikundervisning; lärares utmaningar; matematisk kompetens;

    Sammanfattning : According to the Swedish curriculum for the compulsory school, every teacher has an obligation to differentiate students’ education to promote their development and learning needs. The study carried out in this paper is a qualitative interview study with Swedish teachers that have experience teaching particularly gifted students in mathematics. LÄS MER

  2. 22. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Belin; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; moderna språk; gifted; gifted students; acceleration; enrichment; differentiation; modern languages;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER

  3. 23. Särskilt begåvade elever : En systematisk litteraturstudie om att utmana särskilt begåvade lågstadieelever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Josefin Trege Nilsson; Bianca Kulenovic; Hanna Olsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; karaktärisering; utmaningar; berikning; acceleration; nivågruppering; lågstadieelever;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie med fokus på lågstadieelever med särskild begåvning i matematik och hur de kan utmanas i klassrummet. Elever med svårigheter i matematik uppmärksammas ofta, medan elever med särskild begåvning hamnar i skymundan och inte får stöd och utmaningar som krävs för att de ska utvecklas. LÄS MER

  4. 24. Multimodalitet i matematik : En systematisk litteraturstudie om hur elevers lärande i matematik kan påverkas av multimodalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hilda Svensson; Wilma Asklöf; [2022]
    Nyckelord :Multimodalt lärande; matematik; påverkan; digitala verktyg; utomhusundervisning; svårigheter; särskild begåvning.;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudiens syfte är att beskriva hur multimodalitet påverkar elevers lärande i matematik. Studien utgår ifrån tre olika frågeställningar som alla sammankopplar till syftet. LÄS MER

  5. 25. Hur upptäcks särskilt begåvade elever i grundskolan? : Några specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av hur identifiering och stöttning kan ske.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eva-Lena Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Primary school; Special talented students; gifted students; Identification of gifted student; challenging and developing education for gifted students; Grundskola; Särskilt begåvade elever; Identifiering av särskilt begåvade elever; Utmanande och utvecklande undervisningen för särskilt begåvade elever;

    Sammanfattning : The study aims to shed light on what strategies special needs education teachers in some primary schools use to detect gifted students and what support these students can receive in education. I have collected material through semi-structured interviews with four special needs education teachers and one special education teacher from the central student health care. LÄS MER