Sökning: "Särskolan Linneuniversitetet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Särskolan Linneuniversitetet.

  1. 1. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ida Sjögren; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; särskola; anpassningar; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Förlorad i särskolan? : En kvalitativ studie om hur självupplevd felaktig mottagande i särskolan påverkar identitet och framtidsutsikter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magdalena Rääf; Malin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framtidsutsikter; identitetsskapande; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelser; stigmatisering; särskola; tillhörighet;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte konsekvenser av felaktigt mottagande i särskolan för individuell identitetsutveckling och framtidsutsikter i kombination av eventuell stigmatisering. Studien använde en kvalitativ intervjumetod och byggde på djupgående intervjuer med personer som har personliga erfarenheter av felaktigt mottagande i särskolan. LÄS MER

  3. 3. Att debattera samtycke: implementeringen av den nya samtyckeslagen i läroplanen för skolans sexualundervisning : En kvalitativ forskningsstudie om den politiska synen på samtycke, jämställdhet och normkritik i skolan och särskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Felicia Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Samtycke; Sex- och samlevnad; Implementering; Samtyckeslagen; Jämställdhet; Normkritik; Grund- och gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : The new Sexual Offenses Act was signed into law on the first of June 2018, as a result of the #metoo movement’s emphasis on taking action against sexual violence and harassment. The law, that is based on a lack of voluntariness in sexually connected behaviors, goes by the name the Consent Act. LÄS MER

  4. 4. Särskolebetygens funktion, hinder och möjligheter till likvärdighet i utbildning och delaktighet i samhället. : En studie om särskolans icke-juridiskt bindande betygens påverkan på likvärdig utbildning och delaktighet i samhället.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katia Farah; johanna ericsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktI föreliggande studie var syftet att fördjupa kunskaperna om huruvida särskolans ickejuridiskt bindande betyg påverkar särskoleelevers delaktighet i samhället och likvärdig utbildning. Ett särskilt fokus var att undersöka särskolebetygens funktion, möjligheter och hinder. LÄS MER

  5. 5. Stigma i gymnasiesärskolan : - Lärares upplevelser av stigma hos elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victor Steinbrecher; Peter Ingemansson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; Intervjuer; gymnasiesärskola; Stigma; Goffman; Speciallärare med inriktning utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bottnas i vår, som verksamma lärare på gymnasiesärskolan, upplevelse av stigmatisering hos elever på nationella gymnasiesärskolan. Syftet har varit att undersöka om och hur verksamma lärare gymnasiesärskolan upplever stigmatisering hos elever som nyligen blivit placerade på gymnasiesärskolan och hur det påverkar elevernas identitet, lärande och framtidsutsikter. LÄS MER