Sökning: "Så gör pojkar och män"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Så gör pojkar och män.

  1. 1. ”Det är våra olikheter som gör oss unika” : En studie om hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijana Matos; [2021]
    Nyckelord :bilderböcker; genus; könsstereotyper; kvalitativ textanalys; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur pojkar/män och flickor/kvinnor framställs i bilderböcker under 1900-talet och 2000-talet, samt hur de utvalda bilderböckerna inom förskolan kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Agneta Edwards (2008) och Lena Kåreland (2001) hävdar att bilderböcker återspeglar samhällets syn på vad som betraktas som pojkigt och flickigt. LÄS MER

  2. 2. Bortom "att göra pojkar till män" : – En diskursiv studie om jämställdhetsarbetet i Försvarsmakten med fokus på kvinnor i det militära

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Rebecca Beroun; [2019]
    Nyckelord :Gender equality; gender mainstreaming; gender segregation; women in the military; women in the armed forces; stereotypes; jargon; Swedish armed forces; Jämställdhet; jämställdhetsintegrering; könssegregering; kvinnor i det militära; kvinnor i Försvarsmakten; stereotyper; jargong; Försvarsmakten;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem:  Sedan lång tid tillbaka har det ansetts att lumpen är något av det manligaste som kan göras, för det är då ”pojkar blir till män”, och det har funnits en föreställning om att kvinnor inte hör hemma i den militära sfären. Detta med anledning att kvinnor setts som fysiskt svagare och i behov av skydd från män, vilket har medfört ett hinder för kvinnor att positionera sig i det militära. LÄS MER

  3. 3. Främjas jämställdhet i skolan? : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares förståelse och arbete med jämställdhet i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ebba Bolmstad; [2018]
    Nyckelord :Gender equality; gender; gender system; sex; civics; teacher; Jämställdhet; genus; genussystem; kön; samhällskunskap; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka samhällskunskapslärares förståelse av och arbete med jämställdhet i årskurs 4-6. Detta eftersom Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 framför att skolan ska främja jämställdhet mellan kvinnor och män (Skolverket, 2017c). Den teori som inspirerat studien är hermeneutik. LÄS MER

  4. 4. Media och ätstörningar : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Karla Lambruschini Falcon; Kristian Hjertén; [2018]
    Nyckelord :Body perception; eating disorders; eating habits; media; Kroppsuppfattning; media; ätstörningar; ätvanor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Media har en allt större roll i det dagliga livet och prevalensen för ätstörningar ökar hos både män och kvinnor. I takt med att tekniken gör media mer lättillgänglig kan det finnas en större risk att påverkas. LÄS MER

  5. 5. "Pojkar har inte blivit bättre, det är flickor som blivit sämre" - En studie av pojkar och flickors literacies, attityder till läsning och lärares förhållningssätt till ungdomars läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman El-Haj; Jonathan Thomsen; [2016]
    Nyckelord :Erfarenhetspedagogik; Genus; Gymnasiet; Läsning; Läsvanor; Svenska; Ämneskonceptioner; Literacy;

    Sammanfattning : I detta arbete är författarnas syfte att utifrån ett urval av unga män och kvinnor undersöka flickors läsvanor och attityder till läsning, hur relationen mellan skolans och unga män och kvinnors literacy förefaller, samt hur olika lärare bedriver och utformar litteraturundervisning utifrån olika ämneskonceptioner. Parallellt med detta har arbetet har arbetet ämnat att berika deras didaktiska kompetens inför den kommande professionen som svensklärare på gymnasiet. LÄS MER