Sökning: "Så gör prinsessor"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Så gör prinsessor.

  1. 1. Genusperspektiv på genusperspektiv i bilderböcker : – en analys av hur flickor och pojkar framställs i två bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefine Holmgren; [2017]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; bilderböcker; normer;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Per Gustavssons bilderbok Så gör prinsessor (2003) och Pija Lindenbaums bilderbok Kenta och barbisarna (2007), två böcker som är skrivna ur ett genusperspektiv. Syftet med analysen är att ur ett genusperspektiv analysera hur flickor och pojkar framställs i de aktuella bilderböckerna och hur lärare kan använda bilderböcker som är skrivna ur ett genusperspektiv som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Boys don't cry : En studie om hur åtta 5-6 åringar konstruerar kön utifrån normbrytande barnböcker

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecca Grönlund; Oscar Lundberg; [2014]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; könskonstruktion; genus; kön; normbrytande barnböcker; boksamtal; barnintervjuer;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur barn konstruerar kön utifrån normbrytande barnböcker. Därmed vill vi skapa förståelse för hur barn kan tänka och resonera kring könskonstruerande. Studiens upplägg är inspirerat av Davies (2003) forskning och den teoretiska utgångspunkten är den feministiska poststrukturalismen. LÄS MER

  3. 3. The Visual Representation of Gender in Illustrated Children’s Books in Iran and Sweden Today : A study of ‘The lover and Sanam’ and ‘That’s what a princess does’

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Kiarokh Moattar; [2010]
    Nyckelord :عاشق و صنم; Ali Namvar; That’s what a princess does; The lover and Sanam; Semiology; Semiotics; Gender; Illustrated children’s books; Children’s books; Visual Culture; Gender stereotypes; Children’s literature; Mohammad Reza Shams; محمدرضا شمس; Så gör prinsessor; Per Gustavsson; علی نامور; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Since culture has been changing over the time in all of the societies, the notions of gender and sex-role stereotypes as two of the constitutive parts of culture have been altering as well; due to the development of contemporary movements such as feminism and gender-related discourses. Nevertheless, because of different social environments and different rituals and values the development pace and pattern of such changes do not follow the same rhythm and same character in all countries. LÄS MER

  4. 4. ”Prinsessor kan inte pojkar vara” : På jakt efter stereotypa könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Malin Sundman; [2010]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhet; könsmönster; könsroller; stereotyp;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har till syfte att studera om barn redan i tre till fyra årsåldern har en uppfattning kring traditionella könsmönster och könsroller? På vilket sätt visar sig detta i så fall? Vad gör personalen på förskolan för att förebygga detta? För att besvara frågorna i detta examensarbete har samtal med sju barn och två gruppintervjuer med sammanlagt sju personalen genomförts. Jag har läst utvald barnlitteratur tillsammans med barnen och sedan diskutera med barnen kring hur de uppfattar traditionella könsmönster och könsroller. LÄS MER