Sökning: "Sång förskollärare"

Visar resultat 6 - 10 av 92 uppsatser innehållade orden Sång förskollärare.

  1. 6. Inflytande, musikundervisning och språkutveckling bildar en treenighet : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emilia Törnäng; Erika Truedsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; inflytande; musikundervisning; rytmik; sång; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares uppfattningar kring barns inflytande i musikundervisningen som kan bidra till barns språkutveckling. Detta genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  3. 8. ”Antingen är man medveten om det eller så har man aldrig tänkt på det” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares utsagor angående sånger med utgångspunkt ur ett normkritiskt arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Blomqvist; Malin Petersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; sång; sångtexter; norm; normkritiskt arbetssätt; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om förskollärares utsagor av hur de genom ett normkritiskt arbetssätt förhåller sig till sånger i förskolan. Frågeställningen som besvarats är: Hur beskriver förskollärarna ett normkritiskt arbetssätt i relation till sång i förskolan? Den metod som används är kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  4. 9. “Musiken är ett språk i sig” : Hur förskollärares förhållningssätt gynnar eller förhindrar användandet av musik och sång som redskap för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja Jönsson; Therese Piironen; [2023]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskollärare; musik; språkutveckling; sång;

    Sammanfattning : Förskolan spelar en viktig roll för barns språkutveckling, där sång och musik är viktigaverktyg och uttryckssätt. Trots det används sång och musik mestadels spontant utan tydligtsyfte eller mål. LÄS MER

  5. 10. De yngre barnens språkutveckling i förskolan : Utifrån förskollärares resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Vanina Perez; Sofia Ringholm; [2023]
    Nyckelord :didaktik; förskola; språkutveckling; yngre barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt arbete med de yngre barnens språkutveckling i förskolan. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex förskollärare från olika förskolor i två olika kommuner. Intervjuerna spelades in för att sedan transkriberas och analyseras. LÄS MER