Sökning: "Södertörns högskola förskollärare"

Visar resultat 11 - 15 av 121 uppsatser innehållade orden Södertörns högskola förskollärare.

  1. 11. Förskollärarens ansvar : En fenomenologisk studie om barnskötares upplevelser kring förskollärarens ansvar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Krista Rosenberg; Maja Uddenberg; [2021]
    Nyckelord :responsibility; leadership; preschool teacher; childminder; ansvar; ledarskap; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : The preschool teacher’s responsibility has changed over the years as the preschool's curricula has changed. The purpose of this essay is therefore to increase knowledge about childminders' expectations of the preschool teacher's responsibility. LÄS MER

  2. 12. Samtal om sömn och vila : En empirisk kvalitativ studie om hur förskolepedagoger samtalar med vårdnashavare om barns behov av sömn och vila i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madelene von Walden; Moa Robertsson; [2021]
    Nyckelord :Sleep and rest; Preschool educators; Phenomenographic perspective; Socialconstructivist theory; Preschool; Communication; Collaboration home and Preschool; Sömn och vila; Förskollärare; Fenomenografiskt perspektiv; Socialkonstruktivitstiskt perspektiv; Förskola; Kommunikation; Samarbete hem och förskola;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate preschool educators' perceptions of children's need for sleep and rest in preschool as well as their experiences of cooperating with the home regarding the child's sleeping times, based on the child's needs. Our goal is to investigate how a claim from guardians regarding children's sleep in preschool is met by educators. LÄS MER

  3. 13. Pedagogiskt förhållningssätt i förskolan - hur arbetar pedagoger med barn som har ADHD eller koncentrationssvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sara Linjamaa; Emilia Hizkiyal; [2021]
    Nyckelord :ADHD; concentration difficulties; attitudes; daycare and kindergarten; working methods; daycare and kindergarten environment; daycare and kindergarten teacher; child caregiver; ADHD; koncentrationssvårigheter; förhållningssätt; arbetsmetoder; förskolemiljö; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how educators in preschool and kindergarten handle children with ADHD diagnosis or concentration difficulties. Are the educators based on a special way of working with these children? We have chosen to use the theory of Vygotskijs sociocultural perspective. LÄS MER

  4. 14. Får vi vuxna vara med? : -En studie om förskollärares förhållningssätt till den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kahlbom Emilia; Lindau Sarah; [2021]
    Nyckelord :Preschool teacher; free play; participation; Förskollärare; fri lek; deltagande;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out preschool teachers' approach to free play. We want to investigate how preschool teachers perceive their participation in children's free play and what factors that may differ, as well as shed light on how the importance of free play in preschool can be understood. LÄS MER

  5. 15. Lekande Lätt – Lekfulla Pedagoger ”Ah men hur rolig är du då, vill man vara med dig?” : En kvalitativ studie om pedagogens lekfullhet och lek som relationsstärkande mellan pedagog och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Alm; [2021]
    Nyckelord :Play; relational pedagogy; relational perspective; preschool; playfulness; Lek; relationell pedagogik; relationella perspektivet; förskola; lekfullhet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur förskolepedagoger ser på lek i egenskap som observatör och som aktiv deltagare med barnen. Därtill undersöks det hur intersubjektivitet och ett autentiskt lekfullt förhållningssätt kan påverka relationen mellan barn och vuxen, samt hur detta kan ha en inverkan på barnets sociala utveckling och känsla av välbefinnande. LÄS MER