Sökning: "Södertörns högskola förskollärare"

Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade orden Södertörns högskola förskollärare.

  1. 16. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Suman Dahiya; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; preschool teachers; socio-cultural perspective; Mother tongue; preschool;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on and increase understanding of children's language development with a focus on multilingualism in preschool / kindergarten. I also investigate the working methods used by preschool teachers to support language development in multilingual children. LÄS MER

  2. 17. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Vettergren; [2021]
    Nyckelord :Popular culture; play; social constructivism; power; preschool; populärkultur; lek; makt; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER

  3. 18. De tysta barnen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Bokstam; [2021]
    Nyckelord :Preschool teachers; social skills; influence; shy children; teaching strategies; shyness; Preschool teachers; social skills; influence; shy children; teaching strategies; shyness; Inflytande; blyga barn; förskola; tystlåten; förskollärare; sociala färdigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to make visible whether, and in these cases how, the children who do not take up so much space gain speaking space and influence in preschool and kindergarten. The goal is to answer the questions about what thoughts preschool teachers have about influence, the children I call the quiet children and what strategies preschool teachers have for including these children. LÄS MER

  4. 19. Att förstå Sara : En förskollärares självreflektion

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Monica Hamberg Mitlin; [2021]
    Nyckelord :förskola; språk; LpFö 18; omsorg; särskilt stöd; vardagsspråksfilosofi;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän, som den utformats på Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola, undersöker jag genom mitt eget exempel mötet mellan en förskollärare och ett barn med rörig bakgrund och så kallade ”utmaningar” i svenska språket. Jag visar hur den till viss del kluvna pedagogiska idén i läroplanen (LpFö 18) ställer till det för min förståelse av barnet. LÄS MER

  5. 20. Digitalisering och dess verktyg i förskolans värld : En uppsats om barnskötares och förskollärares syn på digitalisering och digitala verktyg

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josefin Nilecrona; Sara Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; digital competence; digitization; digital tools; socio-cultural perspective; phenomenology; Förskola; digital kompetens; digitalisering; digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate preschool educators' views on digitalization at work. We have investigated preschool educators' views on digitalization and how the educators digital competence affects the use of digital tools. LÄS MER