Sökning: "Södertörns högskola lingvistik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Södertörns högskola lingvistik.

  1. 1. From Clown to Hero : The construction of Volodymyr Zelensky in Swedish newspapers 2019 and 2022

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Frida Abd Alwaheb; [2022]
    Nyckelord :heroism discourse; Discourse-Historical Approach; conceptual metaphor; Volodymyr Zelenskyj; ideology; media discourse;

    Sammanfattning : This paper explores the linguistic construction of the president of Ukraine, Volodymyr Zelenskyj, in Swedish newspapers in 2019 and 2022. Using the framework of Critical Discourse Studies along with Cognitive Linguistics the aim of the study is to gain an understanding of what constructs a heroism discourse surrounding Zelensky. LÄS MER

  2. 2. Kan jag tjänstgöra om jag har barn? : En multimodal studie om hur Försvarsmaktens jämställdhetssatsning år 2015–2018 kom till uttryck i reklamkampanjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Matilda Hofling; [2021]
    Nyckelord :Försvarsmakten; equality; advertising; stereotypes; multimodality; sociosemiotics; systemic functional grammar; linguistics; communication.; Försvarsmakten; jämställdhet; reklam; stereotyper; multimodalitet; sociosemiotik; systematisk-funktionell grammatik; lingvistik; kommunikation.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur myndigheten Försvarsmaktens jämställdhetssatsning mellan åren 2015 och 2018 visuellt och språkligt kom till uttryck i två reklamkampanjer som lanserades under samma tidsperiod. Studien vill även ge ökad förståelse för hur bild och text samspelar i reklam som ämnar bidra till ökad jämställdhet. LÄS MER

  3. 3. Narrativ skrivkompetens i årskurs sex : Analys och bedömning av elevtexter ur ett genrepedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreas Bjarneborg; [2021]
    Nyckelord :narrative; writing competence; systemic functional linguistics; genre pedagogy; berättande text; skrivkompetens; systemisk-funktionell lingvistik; genrepedagogik;

    Sammanfattning : This essay analyzes the written narrative competence of some pupils in the sixth year of Swedish primary school. Using an assessment tool rooted in the genre pedagogy that stems from systemic functionals linguistics view on language, the author provides a situated picture of the current narrative competence of the previously mentioned pupils through a genre pedagogic perspective. LÄS MER

  4. 4. Talets och undertextens olika nyanser : En undersökning av strykningar utav modalitet och uttryck för värderingar i adaptionen från tal till undertext

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Linnea Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :Subtitling; Intralingual Subtitling; Agenda; SVT; Corona-pandemic; SystemicFunctional Linguistics; Modality; Valuation; Equivalence; Availability; Information loss; Undertexter; Intralingval undertext; Agenda; SVT; Corona-pandemin; Systemisk- funktionell lingvistik; modalitet; värderingar; ekvivalens; tillgänglighet; informationsbortfall;

    Sammanfattning : The communication regarding the new corona-virus raises questions about availability and plain language. In Sweden, approximately 1.5 million people are in need of this communication through written language due to, inter alia, hearing impairment. LÄS MER

  5. 5. ”Vill du ha plusmeny till det samhällsansvaret?” : - En språkvetenskaplig och filmanalytisk studie om effekten av Covid-19 på svenska hamburgerkedjors marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Wilhelm Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Commercial; hamburger restaurants; fast food; marketing; film clip analysis; sociosemiotics; systemic functional linguistics; covid-19; Reklamfilm; hamburgerrestauranger; snabbmat; marknadsföring; filmanalys; sociosemiotik; systemisk funktionell lingvistik; covid-19;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur Sveriges tre största hamburgerkedjor tagit sig an Covid-19- krisens utmaningar i sina reklamfilmer. Förhoppningen är att resultatet ska kunna bidra med kunskap om hur kriser av det här slaget kan hanteras när det handlar om marknadsföring samt hur marknadsföringen i sig kan uppfattas, både av mottagare och av de som står bakom den. LÄS MER