Sökning: "Sökord: Specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Sökord: Specialpedagogik.

  1. 1. Lärares upplevda utmaningar i undervisningen med elever i behov av särskilt stöd : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Ottosson; Klara Wahlqvist; [2021]
    Nyckelord :Grundskollärare; Utmaningar; Särskilt stöd; Undervisning;

    Sammanfattning : Alla lärare kommer någon gång under sitt arbete att möta elever i behov av särskilt stöd. I den här kunskapsöversikten kommer lärares upplevda utmaningar lyftas fram utifrån ett forskningsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Föräldrar till barn men neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – en intervjustudie om samverkan med skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Inga-Karin Dentz; [2019]
    Nyckelord :bemötande; barn i behov av särskilt stöd; föräldrar; NPF; samarbete; specialpedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningInga-Karin Dentz (2019) Föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning – en intervjustudie om samverkan med skolan (Parents to children with autism spectrum disorder – an interwiev study about cooperation with the school) en kvalitativ intervjustudie om hur föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning uppfattar samarbetet med skolan.SyfteSyftet med detta arbete är att genom intervjuer undersöka hur föräldrar till barn med NPF uppfattar samarbetet mellan hemmet och skolan. LÄS MER

  3. 3. "Jag ser bara att de skriver på sina Ipads." : Elevers berättelser om extra anpassningar inom läsning och skrivning i årskurs 7-9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mari-Anne Vejhall-Johansson; [2016]
    Nyckelord :specialpedagogik; extra anpassningar; alternativa lärverktyg; elevupplevelser; narrativ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte har varit att förstå hur elever i årskurs 7-9 upplever det stöd som skolan ger i form av extra anpassningar för att underlätta momenten läsning och skrivning. Studien är ett kvalitativt arbete inspirerat av narrativ metod. Elever i årskurs 9 skrev om sina upplevelser av extra anpassningar. LÄS MER

  4. 4. "En skola för (nästan) alla"

    L3-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sandra Ortiz Ordenes; Vladislava Pohnanova; [2012]
    Nyckelord :special education; pupils in need of special support; inclusion.; Sökord: Specialpedagogik; inkludering; diagnostisering; perspektiv; behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Inkludering är ett världsomspännande koncept att sträva efter i skolundervisningen men kan detta uppnås när undervisningen inte kan göras lika för alla? För att få en bättre bild över var dagens forskning är på väg angående specialpedagogiska behov och inkludering har vi studerat en mängd artiklar, rapporter och avhandlingar, nationella som internationella. Utmaningen för dagens och morgondagens lärare är att förutom att kraven på att en likvärdig utbildning ska uppnås förväntas lärarna även ta hänsyn till allas unika förutsättningar och behov. LÄS MER

  5. 5. Visionen om en inkluderande skola möter en praktisk pedagogisk verklighet. : Pedagogers erfarenheter och förväntningar på speciallärare och specialpedagoger.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :May Launy; [2010]
    Nyckelord :Speciallärare; Specialpedagogik; Specialpedagoger; Skolutveckling; Examensförordning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ge en bild av den verklighet som pedagoger beskriver genom sina egna erfarenheter. Deras arbete med elever utgör varje skolas kärnverksamhet. En skola som det ställs många skilda förväntningar på från det omgivande samhället, pedagoger, föräldrar och elever. LÄS MER