Sökning: "Sökprocess"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade ordet Sökprocess.

  1. 6. Undervisning på grundskolor om de globala målen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teodora Nastic; [2023]
    Nyckelord :Agenda 2030 grundskola; ESD grundskola; hållbar utveckling metoder; hållbar utveckling grundskola metod; hållbar utveckling grundskola.;

    Sammanfattning : Det som var tanken med denna kunskapsöversikt är att idag står hela världen inför utmaningar relaterade till klimatproblem, krig, fattigdom samt ojämlikheter och orättvisor. Detta bidrog till att intresset för att skriva om ämnet hållbar utveckling och Agenda 2030. LÄS MER

  2. 7. Antidiskriminerande arbete i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Hansson; Mira Johansson; [2023]
    Nyckelord :Diskriminering; Gymnasieskolan; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att motverka diskriminering eftersom det är ett problem som påverkar elevers skolgång. Syftet med denna forskningsöversikt är således att sammanställa forskning som visar hur diskriminering kan skapas och motarbetas för att ge lärare verktyg att arbeta mot diskriminering. LÄS MER

  3. 8. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Kaj Nygren; Martin Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Skrivdidaktik; digital didaktik; formativ bedömning; återkoppling; dialog; chattbot;

    Sammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER

  4. 9. Digitala verktyg som pedagogiskt hjälpmedel i skrivundervisningen : En litteraturöversikt som granskar på vilka olika sätt digitala verktyg kan användas som pedagogiskt hjälpmedel för att främja elevers skrivutveckling i åk 4–6 i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madicken Karlsson; Sherife Hashani; Jasmin Cherri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Framväxten av ett digitalt samhälle har lagt avtryck i skolans uppdrag. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Digitala verktyg har också implementerats i högre utsträckning i undervisningen. LÄS MER

  5. 10. Meningsskapande i litteraturundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Ågren; Hannes Högberg; [2023]
    Nyckelord :Estetisk läsning; Efferent läsning; Litteraturdidaktik; Litteraturreception; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Läslogg; Meningsskapande;

    Sammanfattning : Meningsskapande är ett begrepp vi flera gånger stött på under vår utbildning, särskilt i relation till litteraturundervisning, men vars innebörd tycks hänga lite i luften. För att göra begreppet användbart för oss som blivande svensklärare har vi därför velat undersöka hur litteraturundervisning kan bli just meningsskapande, och vilka faktorer som kan påverka detta. LÄS MER