Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  2. 2. Pratiga föräldrar och babblande barn : En analys av föräldrars mental-state-talk och sambandet med tvååriga barns språkutveckling

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sanna Adolfsson; Mimmi Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Mental state talk; Mentala tillstånd; språk; språkutveckling; ordförråd; grammatik; pragmatik; narrativt berättande; tvååriga barn; föräldrar;

    Sammanfattning : Föräldrar pratar olika med sina barn och ett sätt att prata på är med mental-state-talk vilket har visats främja barns utveckling på olika sätt. Föreliggande studie syftade till att beskriva föräldrars mental-state-talk och analysera sambandet med barns språkutveckling samt mängden tid ägnad åt läsning för barnet i hemmet. LÄS MER

  3. 3. Expressiv tal-och språkförmåga hos spädbarn : En påbörjad validering av föräldraformuläret LEESPQ och undersökning av skärmars eventuella påverkan på spädbarns expressiva språkförmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Sara Jansson; Linn Näslund; [2020]
    Nyckelord :logopedi; spädbarn; secdi; validering; skärmtid; skärmvanor; månader; start; leespq; leaq; hörselnedsättning; autism; tal; språk; utveckling; 0-18;

    Sammanfattning : Background:Today, there are only limitedSwedishscreening materials that can be usedtoassess early speech and language development in infancy. Studies have shown that children with diagnoses likehearing impairment, developmental language disorder and/or autism-spectrum disordershow anearly delay in their speechdevelopment. LÄS MER

  4. 4. The acquisition of Swedish prepositions : A longitudinal study of child comprehension and production of spatial prepositions

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Sofia Tahbaz; [2018]
    Nyckelord :Child language acquisition; Spatial prepositions; Comprehension; Production; Parent-child interaction; Structured test; SECDI; Barns språkutveckling; Spatiala prepositioner; Förståelse; Produktion; Förälder-barn interaktion; Strukturerat test; SECDI;

    Sammanfattning : Prepositions are acquired at earliest during the second year of life. This thesis investigates 16 children acquiring Swedish spatial prepositions, i.e. på ‘on/at’, i ‘in/at’, under ‘under’, bredvid ‘beside/next to’, bakom ‘behind/back’ and framför ‘in front’. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars frågor till barn : En analys av dialoger med 2-åringar med olika utvecklat ordförråd

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Edlund; [2016]
    Nyckelord :Questions; response; parent-child interaction; toddlers; SECDI; CLAN; SPRINT; vocabulary; language development; special education; Frågor; svar; föräldra-barn interaktion; 2; 3-2; 5 år; SECDI; CLAN; SPRINT; ordförråd; språkutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att undersöka hur föräldrar ställer frågor till barn i en ålder av 2;3- 2;5 år med olika utvecklat ordförråd. Ett annat syfte med uppsatsen är att undersöka om barnen ger respons på föräldrarnas frågor samt om barnen själva ställer frågor. LÄS MER