Sökning: "SECI-modellen"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade ordet SECI-modellen.

  1. 6. Att arbeta med organisatorisk kunskapsåterföring : En studie om existerande förutsättningar och utmaningarhos en svensk bostadsutvecklare i Stockholmsregionen

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Fredrik Landelius; Adam Croce; [2021]
    Nyckelord :Knowledge management; knowledge feedback; housing development; real estate development; Knowledge management; kunskapsåterföring; bostadsutveckling; fastighetsutveckling;

    Sammanfattning : Kunskap anses idag vara en av de mest betydelsefulla tillgångarna inom en organisation.Genom att hantera befintlig kunskap kan ett ökat lärande inom organisationen åstadkommasvilket kan bidra till effektivare arbetsprocesser och därmed konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER

  2. 7. Kontinuerlig förbättring av kunskaps- och erfarenhetsdelning i växande konsultorganisationer : En studie genomförd på en konsultorganisation inom samhällsbyggnadsbranschen

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Teresa Villegas; Meliina Lara Matikainen; [2021]
    Nyckelord :Knowledge sharing; knowledge management; experience sharing; experience feedback; knowledge; Kunskapsdelning; kunskapshantering; erfarenhetsdelning; erfarenhetsåterföring; kunskap;

    Sammanfattning : Kunskap- och erfarenhetsdelning är ett brett och viktigt koncept för företagens ekonomiska tillväxt och konkurrenskraft. För konsultfirmor är det av extra vikt då deras kärnverksamhet grundar sig i att sälja kunskap i form av tjänster, men där problematiken är att de projektledande konsulterna kan uppleva att hjulet kontinuerligt återuppfinns i projekten. LÄS MER

  3. 8. En projektanalys och dess lärdomar inom gamification projekt : En kvalitativ studie som undersöker projektgenomförandet och dess lärande från projektet

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linn Riddarström; [2021]
    Nyckelord :Gamification; lessons learned; Organizational learning; Project analysis; SECI models; Gamification; Lessons learned; Organisatoriskt lärande; Projektanalys; SECI- modellen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur ett gamification projekt har planerats och genomförts samt att ta fram lärdomar från projektet. Genom att undersöka vilka strategier som används samt vilka insikter som framkom efter projektet är denna studie betydelsefull för projektledare eller projektdeltagare som är intresserad av erfarenhetsbaserat lärande. LÄS MER

  4. 9. Designing knowledge management strategies in complex project settings : A case study of a multi-project organization in Sweden

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Mathias Bjerkliden; [2021]
    Nyckelord :Knowledge Management; Project Knowledge Management; Remote working; tacit and explicit knowledge; SECI-model; Kunskap; Erfarenhetsåterföring; projektledning; distansarbete; arbeta hemifrån; tacit; explicit; SECI-modellen;

    Sammanfattning : Research shows that organizations rely on intangible value chains to boost their economic development through knowledge being seen as a resource. However, due to the emerging complexity withing various organizational designs and complexity of multi-levels in projects, still very little is known on how knowledge is shared and utilized in a complex and multi-leveled context. LÄS MER

  5. 10. Kunskapsöverföring i mindre familjeföretag : En kvalitativ fallstudie kring hur överföring av kunskap sker i mindre familjeföretag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Dzenita Dzelepovic; Samra Malagic; Sebastian Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Knowledge transfer; Family business; SECI-model; Competence; Kunskapsöverföring; Familjeföretag; SECI-modellen; Kompetens;

    Sammanfattning : Det finns idag en utbredd förståelse för att företagets inneboende kunskap och kompetens utgör en allt viktigare roll för att kunna möta framtida utmaningar. Att utveckla kompetens och utbyta kunskap kan därför ses som centralt i de flesta företag, men detta framhävs som än mer betydelsefullt i familjeföretag eftersom kompetensen är direkt nödvändig för dess framtida överlevnad och utveckling. LÄS MER