Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kunskapsdelning mellan virtuella volontärer i en ideell organisation

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nilla Axelsson; Ylva Haasum; Karin Nejderås; [2024]
    Nyckelord :ideella organisationer; virtuella volontärer; kunskapsdelning; distansarbete; Knowledge Management; SECI-modellen; konceptet Ba;

    Sammanfattning : In this case study, we investigate knowledge sharing between virtual volunteers, i.e. volunteers who work remotely by telephone or chat, in a specific non-profit organisation running a helpline. Previous research suggests that knowledge sharing may increase efficiency and continuity in organisations. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  3. 3. The Role of ChatGPT in Knowledge-Creating Processes in Professional Service Firms

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victoria Englund; Naomi Jayne; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Chatbot; ChatGPT; Knowledge creation; Knowledge management; Professional service firms; SECI; Artificiell intelligens; Chatbot; ChatGPT; Kunskapsskapande; Knowledge management; Professionella tjänsteföretag; SECI;

    Sammanfattning : New technology and digital transformations create disruptions for businesses, which new artificial intelligence (AI) technology is projected to do. Knowledge management (KM) and professional service firms (PSFs) play a critical role in the innovation-driven era of the knowledge economy. LÄS MER

  4. 4. Hur utvecklas specialistofficerare? En studie i hur specialistofficerare inhämtar kunskap

    Magister-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Ola Arnryd; [2023]
    Nyckelord :Försvarsmakten; Specialistofficerare; kunskapsinhämtning; profession; expertis;

    Sammanfattning : Enligt Försvarsmakten bygger den militära professionen på fyra delar, jurisdiktion, ansvar, värdegrund och expertis. Expertisen utgör kärnan i professionen och bygger på individens kunskaper och färdigheter. LÄS MER

  5. 5. Användbarhetskunskapens hinder : En studie om utmaningar med att sprida användbarhetskunskap bland mjukvaruutvecklare inom organisationer

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Sebastian Berglund; [2022]
    Nyckelord :Usability; knowledge creation; software development; Användbarhet; kunskapsskapande; mjukvaruutveckling;

    Sammanfattning : Usability is a concept that describes the extent to which users can achieve specific goals with effectiveness, efficiency, and satisfaction in a specific context. Despite that many studies have been written about usability and usability tests, surprisingly few have explored how organizations work with usability knowledge. LÄS MER