Sökning: "SENCO"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade ordet SENCO.
21. Specialpedagogens ochElevhälsans uppdrag : Specialpedagogens samarbete, förebyggande ochhälsofrämjande arbete inom elevhälsan och utåtmot pedagogerna
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka specialpedagogensuppdrag som del av elevhälsans uppdrag. Studien har vilat på en kvalitativansats där empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tiospecialpedagoger i grundskolan och gymnasiesärskolan från åtta olika skolori samma kommun. LÄS MER
22. Att arbeta för och med elever med språkstörning
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : The aim of the present study is to examine how schools organize the work with and for pupils with language disorder. Further, it aims to find which role the Special Educational Needs Coordinator (SENCO) and principal, respectively may have in the work with the pupils and give an insight into what knowledge about Developmental Language Disorder (DLD) personnel in schools have. LÄS MER
23. Uppdrag handledning : En intervjustudie om komplexiteten i specialpedagogens handledningsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Vi har i vår studie undersökt vad som förväntas av specialpedagogens arbete som kvalificerad samtalspartner i förskolan samt undersökt förskollärares olika erfarenheter av specialpedagogisk handledning. Begreppet handledning diskuteras i stort för att sedan smalnas av och koncentreras på specialpedagogisk rådgivning och att vara en kvalificerad samtalspartner. LÄS MER
24. Skolutvecklande specialpedagoger : en intervjustudie med specialpedagoger och rektorer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : The purpose of the study is to investigate which possibilities SENCos have to work with school development. By interviewing principals and sencos working in school we hope to get answer to this question. We also want to find out how SENCos may contribute to develop “a school for all” by implement the special educational perspective. LÄS MER
25. Bollplank eller kontrakt? : En intervjustudie om specialpedagogers syn på handledning och på rollen som handledare för det kollegiala lärandet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Arbetet handlar om specialpedagogers syn på handledning och på rollen som handledare. Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers syn på handledning för det kollegiala lärandet samt de möjligheter och utmaningar specialpedagoger möter när de handleder. LÄS MER