Sökning: "SET i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden SET i förskolan.

  1. 1. Förskolans rumsliga miljö : En studie utifrån färgens betydelse för barn i ett rumsligt perspektiv på förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Jenny Hagman; [2023]
    Nyckelord :Architecture; color; interiordesign; spatial environment; children; color experience; interior architecture; color psychology; design; spatiality; room experience; Arkitektur; färg; inredningsdesign; rumslig miljö; barn; färgupplevelse; inredningsarkitektur; färgpsykologi; design; rumslighet; rumsupplevelse.;

    Sammanfattning : Färger som vi omges av påverkar oss i det vardagliga livet. Vi reagerar olika på färger som finns i ett rum utifrån färgens intensitet, textur och hur ljuset faller in. Däremot är färgen likaså ett subjektivt fenomen som förankras till våra preferenser och känslor. LÄS MER

  2. 2. "För att det ska bli en utbildning i mänskliga rättigheter behöver vi ju lyfta fram att det faktiskt är rättigheter det handlar om" : En kvalitativ intervjustudie om barns mänskliga rättigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mirjam Karlsson; Hedvig Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Preschool education; The United Nations Convention on the Rights of the Child; UNCRC; Human rights education; HRE; didactics; children’s human rights; Early Childhood Education; Preschool teachers.;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study was to find out how preschool teachers could make children aware of their rights and how preschool teachers describe how they work with children’s human rights in the didactically planned teaching based on the four main principles, article 2, 3, 6 and 12 of the UN Convention on the Human Rights of the Child. This study was made against the background that the Convention on the Rights of the Child became Swedish law in January 2020. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i förskolan : Förskollärares uppfattningar om arbetet med inkludering i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Björk; [2022]
    Nyckelord :phenomenography; preschool; preschool teachers; inclusion; inclusive learning environments; fenomenografi; förskola; förskollärare; inkludering; inkluderandeläromiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of how preschool teachers describe the work with inclusion in practice. Based on the purpose, four questions were formulated. The study was based on a phenomenographic method set to highlight variations of conceptions of inclusion and its working methods. LÄS MER

  4. 4. Förskolan - en lärande institution : Rektorers arbete med systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Alexandra Johansson; Johanna Lindström; [2022]
    Nyckelord :Preschool; principal; systematic quality work; Förskola; rektor; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer undersöka hur rektorer uppfattar sitt uppdrag kring systematiskt kvalitetsarbete i förskolans verksamhet. Studien har utgått från en fenomenografisk teori samt en fenomenografisk metodansats, detta för att redogöra samt synliggöra rektorernas uppfattningar inom ett fenomen. LÄS MER

  5. 5. Coronapandemin och förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar om möjligheter och begränsningar för att uppnå en pedagogisk verksamhet av kvalitet under coronapandemin

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ana Cristina Pires Hagman; [2021]
    Nyckelord :Quality; pedagogy; children; development; teacher; frame factors; Coronavirus pandemic;

    Sammanfattning : The objective of my study is to contribute with knowledge of how the Coronavirus pandemics may have bestowed restrictions, or alternatively, possibilities for the learning, development, and well-being of the children in the selected preschool unit which this study targets. In it, I identify how the teachers in this preschool unit interpret and approach the frame factors that are determined outside the teaching processes and how those frames are perceived as opportunities or limitations for the preschool quality in terms of attained goals as set out in national preschool educational curriculum – both before and during the pandemics. LÄS MER