Sökning: "SFI betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden SFI betyg.

  1. 1. Processbarhet och språklig utveckling i nationella prov inom SFI : En studie av samband mellan språklig processbarhet, utveckling och betyg i NP på SFI 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Carmen Delia Serfezi; [2020]
    Nyckelord :Läsbarhet; läsbarhetsindex; nationella prov; svenska för invandrare; processbarhetsteori;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes 15 elevtexter skrivna på det nationella provet inom Svenska för invandrare, kurs C. Elevtexterna studerades med hjälp av två metoder, Läsbarhetsindex och Processbarhetsteori, för att utröna om samband kunde påvisas mellan texternas språkliga egenskaper och betyg. LÄS MER

  2. 2. Automatisk bedömning av SFI-texter : Korpusbyggnad och analys av texter från slutprov i SFI D

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Catarina Lindberg Rios; [2020]
    Nyckelord :korpusbyggnad; kvantitativ textanalys; swegram; automatisk bedömning; SFI;

    Sammanfattning : Bedömning av skrivna elevtexter är en komplicerad och tidskrävande process som lärare ägnar en avsevärd tid åt. I denna undersökning studeras om automatisk bedömning med hjälp av analysverktyget Swegram kan ge stöd i bedömningen av elevtexter. LÄS MER

  3. 3. Processbarhetsteorin som bedömningsverktyg : En jämförande studie utifrån Processbarhetsteorin och Läsbarhetsindex

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; Processbarhetshierarkin; Processbarhet; kognitiv språklig utveckling; Läsbarhetsindex; LIX;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks 16 elevtexter ur de nationella proven inom Svenska För Invandrare, SFI för att ta reda på sambandet mellan texternas språkliga nivå enligt Processbarhetsteorin, texternas LIX, texternas betyg och elevernas respektive kurs. Det är en jämförande studie och frågeställningen är: vilket samband finns mellan elevtexternas språkliga nivå enligt Processbarhetsteorin, texternas Läsbarhetsindex, texternas betyg och elevernas respektive kurs och studieväg? I resultatet framkommer att inget samband finns mellan elevens språkliga nivå enligt PT, textens LIX och elevens kurs och studieväg. LÄS MER

  4. 4. Litteraciteten som mur eller möjlighet. Lärares erfarenheter av att arbeta medlitteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annelie Jansson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring vad som kan utgöra hinder och svårigheter i arbetet med litteracitetsprocessen på Sfi, och hur skolan kan arbeta kring dessa hinder. Genom en kvalitativ intervjustudie har sex Sfi-lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund samlats in. LÄS MER

  5. 5. Betyg och bedömning på SFI : En utmaning i likvärdighet när det handlar om skriftlig färdighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Claudia Schwartz; [2015]
    Nyckelord :Betyg och bedömning; likvärdig bedömning; nationella prov; betygssättning; svenska för invandrare; svenska som andraspråk.  ;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Betyg och bedömning är ett ständigt aktuellt ämne i alla skolformer och inte minst inom kurser för svenska för invandrare (SFI). Skolverkets reviderade kursplaner för SFI-utbildningen visar på tydliga kunskapskrav för alla kurser inom utbildningsgrenen (Utbildning i svenska för invandrare, Skolverket 2012). LÄS MER