Sökning: "SFI text"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden SFI text.
16. Det görar ingenting om du frågar mycket : SFI-elevers semantiska och morfologiska utveckling
Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den semantiska och morfologiska utvecklingen hos två elevgrupper med olika studietakt som studerar kurs C på SFI. Syftet är också att undersöka om det finns några skillnader mellan elevgrupperna samt att belysa viktiga didaktiska moment i studiens lektionsgenomgång. LÄS MER
17. Prestationsbaserad stimulansersättning inom sfi-utbildningen – ett incitament för snabbare studier?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : The aim of this study is to analyze the justification of a financial incentive that rewards students who rapidly finish their studies within the language education ‘Swedish for immigrants’ (sfi). Thereby, we want to see what assumptions are made about the students, and relate this to experiences of the education at a local level. LÄS MER
18. Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER
19. ”Snö! Det betyder vit som snö!” Vuxna kursdeltagares och lärares reflektioner över ett läromedel för läs- och skrivinlärning (i relation till läromedelsforskningen)
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I det här specialarbetet studeras läromedlet Svenska och mycket mer /ABC, som används i den grundläggande alfabetiseringsundervisningen i sfi, utifrån ett interaktionistiskt perspektiv på text med en hermeneutisk teoriram. Med utgångspunkt i det interaktionistiska perspektivet har fyra kursdeltagare och fyra lärare i den grundläggande sfi-utbildningen intervjuats om hur de uppfattar läromedlet och vad de finner som lätt eller svårt med det. LÄS MER
20. Om du glömmer stor bokstav och punkt, det är inte godkänt. : En studie av några sfi-elevers tankar kring betyget godkänt vid skriven text
L3-uppsats, Avdelningen för humanioraSammanfattning : .... LÄS MER