Sökning: "SFI text"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden SFI text.

  1. 16. Det görar ingenting om du frågar mycket : SFI-elevers semantiska och morfologiska utveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna Arvidsson; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; svenska för invandrare SFI ; morfologisk utveckling; semantisk utveckling; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den semantiska och morfologiska utvecklingen hos två elevgrupper med olika studietakt som studerar kurs C på SFI. Syftet är också att undersöka om det finns några skillnader mellan elevgrupperna samt att belysa viktiga didaktiska moment i studiens lektionsgenomgång. LÄS MER

  2. 17. Prestationsbaserad stimulansersättning inom sfi-utbildningen – ett incitament för snabbare studier?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Klara Glasell; Katja Schibbye Dijkstra; [2012-10-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze the justification of a financial incentive that rewards students who rapidly finish their studies within the language education ‘Swedish for immigrants’ (sfi). Thereby, we want to see what assumptions are made about the students, and relate this to experiences of the education at a local level. LÄS MER

  3. 18. Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ida Blomqvist; [2012-07-09]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ndraspråksutveckling; lexikon; ordförrådsutveckling; skönlitteratur; litteratur; implicit explicit inlärning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. ”Snö! Det betyder vit som snö!” Vuxna kursdeltagares och lärares reflektioner över ett läromedel för läs- och skrivinlärning (i relation till läromedelsforskningen)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Nordström; [2012-07-09]
    Nyckelord :läromedel för alfabetisering; interaktionistisk text; kursdeltagares och lärares reflektioner;

    Sammanfattning : I det här specialarbetet studeras läromedlet Svenska och mycket mer /ABC, som används i den grundläggande alfabetiseringsundervisningen i sfi, utifrån ett interaktionistiskt perspektiv på text med en hermeneutisk teoriram. Med utgångspunkt i det interaktionistiska perspektivet har fyra kursdeltagare och fyra lärare i den grundläggande sfi-utbildningen intervjuats om hur de uppfattar läromedlet och vad de finner som lätt eller svårt med det. LÄS MER

  5. 20. Om du glömmer stor bokstav och punkt, det är inte godkänt. : En studie av några sfi-elevers tankar kring betyget godkänt vid skriven text

    L3-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Mikaela Edberg; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER