Sökning: "SFL"
Visar resultat 16 - 20 av 118 uppsatser innehållade ordet SFL.
16. El impacto de la motivación sobre la adquisición del español como lengua extranjera en alumnos de noveno grado en el sistema educativo sueco
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionenSammanfattning : Resumen El propósito de este estudio es identificar los posibles factores que fomentan o disminuyen la motivación del aprendizaje del español como lengua extranjera en alumnos del noveno grado,en el sistema escolar sueco. Para el presente estudio se ha utilizado la teoría de la autodeterminación de Ryan y Deci (2000), en particular la motivación intrínseca y extrínseca, así como el componente de la experiencia del aprendizaje de segundas lenguas según el modelo del sistema motivacional del yo ideal L2 de Dörnyei (2005). LÄS MER
17. Framställning av en teoretisk bokningsmodell för tids- och kostnadseffektivisering av tomvagnstransporter hos ScandFibre Logistics AB
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : ScandFibre Logistics AB (SFL) är ett logistikföretag inom järnvägsindustrin och ingår i BillerudKorsnäs-koncernen. SFL:s uppgift är att för pappersbruk ägda av BillerudKorsnäs, samt ett fåtal externa kunder, erbjuda logistiklösningar via järnväg för brukens leveranstransporter till cirka 50 olika terminaler i Europa. LÄS MER
18. Literatura en la enseñanza de español como lengua extranjera (ELE) : Un estudio del papel de la literatura como una herramienta didáctica
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : El propósito de este estudio es conocer qué papel tiene la literatura en el aula de español como lengua extranjera (ELE) en Suecia desde la perspectiva de los profesores, y qué fines didácticos tiene el uso de la ficción. También se quiere identificar qué diferentes tipos de literatura utilizan los profesores en el aula ELE. LÄS MER
19. Argumentera och resonera - men hur? : En analys av en lärobok i svenska på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Att språket spelar en nyckelroll för att nå skolframgång och för att – i ett större perspektiv – kunna verka aktivt i samhället är man inom utbildningsväsendet enig om. Vikten av att eleven utvecklar ett adekvat språkligt register med vilket kunskapen uttrycks – och i synnerhet ett diskursivt sådant – kan alltså inte förnekas, och genrepedagogiken har ur detta perspektiv haft ett särskilt inflytande i svensk skola, med dess explicita modellering i skrivande och metaspråkliga dekonstruktion av texter. LÄS MER
20. Lärares uppfattningar om genrepedagogik för andraspråkselever i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Flertalet av Sveriges skolor är idag mångkulturella, därför ligger det en stor vikt i att eleverna får en undervisning som fokuserar på språk- och kunskapsinlärningen. Studiens undersökningsområde innefattar därmed dels hur lärare arbetar med genrepedagogik som en undervisningsmetod i svenskämnet för andraspråkselever i årskurs 4 - 6, samt vilka för-och nackdelar lärare uppfattar att det finns med användandet av genrepedagogiken i svenskämnet för andraspråkselever i årskurs 4 - 6. LÄS MER