Sökning: "SI Engines"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden SI Engines.
1. A GENeric Internal Combustion Engine model : LiU-Genie
Master-uppsats, Linköpings universitet/FordonssystemSammanfattning : As the demand for control in modern vehicles grows, models are needed to develop a better understanding of processes and engine behavior. The thesis contributes with a generic extended MVEM with SI and CI as well as VVA compatibility and modeling structure using MATLAB/Simulink environment. LÄS MER
2. Minimering av porositet vid vakuumassisterad kallkammarpressgjutning av Al-Si : En fallstudie enligt DMAIC på Husqvarna Group
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Pressgjutna Al-Si komponenter förekommer mer och mer i förbränningsmotorer med syfte att reducera vikt och förbättra hållbarhet. Ett problem vid pressgjutning, en process kännetecknad av kostnadseffektivitet vid massproduktion, är porositetsbildning vilket kan resultera i läckage, strukturell svaghet och försämrad hållbarhet och livslängd för tillverkade komponenter. LÄS MER
3. Full Cycle Cylinder State Estimation in DI Engines with VVA
Master-uppsats, Linköpings universitet/FordonssystemSammanfattning : Tougher legal demands on pollutions require a better developed understanding of the processes that take place in the cylinder. The thesis contributes with a cylinder model that uses the same set of equations for intake, compression,expansion/combustion and exhaust. LÄS MER
4. Utveckling av gasutbytesmodellering och reglerstrategi för spark ignited engine
Master-uppsats, KTH/MekatronikSammanfattning : Regeringens lagstiftare ökar ständigt kraven på att kontrollera utsläppen från tunga fordon för att upprätthålla hållbar miljö. Samtidigt ökar också behovet av snabb respons och lägsta bränsleförbrukning ur kundens perspektiv. LÄS MER
5. Physically Based Modelling for Knock Prediction in SI Engines
Master-uppsats, Linköpings universitet/FordonssystemSammanfattning : The high demand for an increase in performance and at the same time loweringthe emissions is forcing the automotive industry to increase the efficiency of thevehicles. This demand lead to a problem called knock, which often is the limitingfactor when increasing the efficiency of the engine. LÄS MER