Sökning: "SIS makt"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden SIS makt.

  1. 1. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Relationer under tvång : - En kvalitativ intervjustudie om personalens perspektiv på relationen till de unga flickorna på SIS-hem

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Frida Nilsson; Josefina Unevik; [2023]
    Nyckelord :Särskilda ungdomshem; Statens institutionsstyrelse; tvångsvård; relationsskapande arbete; relationer; makt; maktformer och emotionssociologi.; Special youth homes; the National Board of Institutional Care; compulsory care; relationship-building work; relationships; authority; different forms of power and sociology of emotions.;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka behandlingspersonalens perspektiv om hur arbetet på särskilda ungdomshem (SIS-hem) för flickor ser ut i praktiken samt öka kunskapen om hur det relationsskapande arbetet fungerar inom tvångsvård. Mer specifikt kommer relationen mellan behandlingspersonalen och flickorna på SIS-hem att undersökas utifrån behandlingspersonalens perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars delaktighet i behandling : Professionellas perspektiv på ungdomars delaktighet i sin behandling inom SiS särskilda ungdomshem 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Smiljana Sobot; Annelie Kronmar; [2022]
    Nyckelord :Behandlingsplan; behandlingsprocess; tvångsvård; rutin; makt;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att utifrån intervjuer undersöka hur professionella vid SiS hem resonerar om placerade ungdomars delaktighet i behandlingsplanering och behandling. Vidare avser uppsatsen att belysa hur professionella utövar makt i relation till ungdomar utifrån befintliga regelverk. LÄS MER

  4. 4. “MAN BEHÖVER VARA EN MÄNNISKOKÄNNARE…” : - EN STUDIE OM RELATIONER MELLAN PERSONAL OCH UNGDOM PÅ SIS

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ekrem Dibrani; Armin Hodzic; [2022]
    Nyckelord :Relationships; institutional care; youth care; staff; abuse.; Relationer; Statens institutionsstyrelse; tvångsvård; makt; NPF; ungdom; behandlingspersonal;

    Sammanfattning : Under flera år har svenska medier kantats av debatter kring vården på statens institutionsstyrelse där behandlingspersonal missbrukar makten och inte givit ungdomarna den vård som krävs för att de ska motiveras mot en bättre livsstil. Denna studie har som utgångspunkt att studera relationerna mellan behandlingspersonal och ungdomar som har tvångsvård enligt 3 § LVU. LÄS MER

  5. 5. DUBBELT UPPDRAG - MELLAN TVÅNG OCH RELATION - En kvalitativ studie om hur behandlingspedagoger på SiS ungdomshem upplever sin yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Alm; Lina Barksten; [2021-09-17]
    Nyckelord :behandlingspedagoger; relationer; befogenheter; makt; allians;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka den dubbla roll som behandlingspedagoger som arbetar inom Statens institutionsstyrelse (SiS) har och vilka strategier de har för att hantera den. Med dubbel roll menar vi att samtidigt som behandlingspedagogerna skall arbeta behandlande och stödjande och ha goda relationer med ungdomarna, också har särskilda befogenheter de ibland behöver använda gentemot ungdomarna. LÄS MER