Sökning: "SKILLNADER I VÄGLEDNING"

Visar resultat 1 - 5 av 163 uppsatser innehållade orden SKILLNADER I VÄGLEDNING.

  1. 1. Läroboksanalys av uppgifter med programmeringsinnehåll i matematikböcker på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ulf Sonnfors; Emelie Gunnarsson; [2024]
    Nyckelord :högstadiet; läroboksanalys; matematik; programmering;

    Sammanfattning : Införandet av programmering i den svenska grundskolans läroplan har skapat utmaningar för lärare, som står inför komplexiteten att integrera denna nya komponent i en redan befintlig läroplan. Trots att det har gått flera år sedan programmering inkluderades i LGR11 och förstärktes i LGR22, upplever lärare fortfarande svårigheter med att införliva programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Hållberhet och GRI : En analys på GRIs inverkan på kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anton Lindh; Elias Erensjö; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; CONI-modellen; Kvalitet;

    Sammanfattning : Företag förväntas idag ta ett ökat ansvar gentemot samhället jämfört med tidigare, och denna utveckling fortsätter att framskrida. Intressenternas krav har ökat avsevärt och intresseserar sig allt mer även för aspekter som inte bara är finansiella som följd av detta har företag börjat använda hållbarhetsredovisning som ett verktyg för att presentera hur de hanterar ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter för sina intressenter. LÄS MER

  3. 3. Redovisningsstandardens betydelse för resultatmanipulation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Östen Burman; Victor Stenström; [2023]
    Nyckelord :Resultatmanipulation; Diskretionära periodiseringar; McNichols modellen; Target beating; Redovisningsstandarder; IFRS; K3.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka skillnader i förekomsten av resultatmanipulation mellan den internationella redovisningsstandarden IFRS och huvudregelverket inom K-regelverken, K3. Studiens hypotes är att företag som tillämpar IFRS, som har mer vägledning och mer omfattande upplysningskrav än K3, uppvisar lägre grad av resultatmanipulation. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet och inflytande undermåltiden i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av barnsdelaktighet och inflytande och hur förskollärares styrning ochvägledning påverkar barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Pevny; Isabelle Öhgren; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; måltiden; pedagogiska atmosfärer;

    Sammanfattning : Denna studie har sin utgångspunkt i en undran över vilka uppfattningar förskollärare har kring bars delaktighet och inflytande kopplat till måltiden i förskolan. Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring barns delaktighet och inflytande, samt hur förskollärares styrning och vägledning påverkar barns delaktighet och inflytande under måltidssituationen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. En jämförelse mellan självföryngrade och planterade bestånd i Västernorrland : Finns det skillnader i andelen oskadade tallstammar?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Sandra Hiller; Samuel Ågren; [2023]
    Nyckelord :Rejuvenation method; planted stand; self-rejuvenation stand; Browsing damage; Moose and Pine; Föryngringsmetod; Planterade bestånd; Självföryngrade bestånd; Betesskador; Älg och Tall;

    Sammanfattning : Tallungskogar utsätts ofta av skador från älg, detta är ett återkommande problem för många skogsägare. Syftet med denna studie var att undersöka om någon föryngringsmetod, plantering eller självföryngring uppvisade mindre andel skador av älg i tallungskog. LÄS MER