Sökning: "SLang"
Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade ordet SLang.
1. Drag Slang in RuPaul’s Drag Race : Strategies and Success of the Japanese Translation
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : This paper presents a study on the translation of slang used by drag queens. The study aims to examine how the slang used by drag queens in RuPaul’s Drag Race season 12 is translated into Japanese. The translation strategies used are revealed and the faithfulness of the translation is discussed. LÄS MER
2. Making the Old New Again : A Corpus Analysis of Semantic Change in Contemporary American English Slang
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : This study used a combination of historical and contemporary corpora to investigate semantic change within the contemporary American English slang words swag, flex, and swole. This study involved two parts. LÄS MER
3. The Integration of Chinese Internet Neologisms into Everyday Language: An Empirical Study Using Baidu Index and Online Surveys
Master-uppsats, Lunds universitet/Kinesiska; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskapSammanfattning : The emergence of the Internet language has profoundly impacted everyday communication in China. This study examines the integration of Chinese Internet neologisms into everyday language. LÄS MER
4. ”Pojkar skriver slarvigare” : Relationen mellan kön och skrivutveckling i årskurs 7–9. En enkätundersökning om svensklärares uppfattningar kring hur flickors och pojkars skriftspråk skiljer sig
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Skriftspråket är grundläggande i svenskämnet och något man arbetar för att ständigt utveckla hos eleverna genom hela deras skolgång. En återkommande problematik jag har bevittnar i svenskundervisningen är prestationsskillnaderna mellan flickor och pojkar. LÄS MER
5. Hip-hop i grundskolan : Ett kulturellt fenomen som undervisningsinnehåll
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta är ett fenomenografiskt arbete som har undersökt hur musiklärare som undervisar i årskurs 7-9 på grundskolor i Stockholm upplever hip-hop som ett kulturellt fenomen. Data har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med fokus på följdfrågor för att fånga upp så många unika och spontana beskrivningar som möjligt. LÄS MER