Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En herrgårdssägen genom serievägen : Gymnasieelevers meningsskapande av en klassiker och dess serieadaption i svenskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Dahlin; [2022]
    Nyckelord :Graphic novel; Serieroman; meningsskapande; serieromanen i skolan; En herrgårdssägen; SMDI; Serier i svenskämnet;

    Sammanfattning : Att förstå samband mellan text och bild kan förefalla allt viktigare i dagens digitaliserade samhälle där ungdomar ständigt exponeras för den visuella texttolkningen. Trots detta hör det till ovanligheterna att använda serieromaner där kombinationen mellan bild och text, som eleverna är vana vid, förekommer i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Vad spelar de för roll? : En diskursteoretisk undersökning av spel i svenskämnesdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Andreas Rovio; [2020]
    Nyckelord :spel; datorspel; svenska; svenskämnesdidaktik; didaktik; diskursteori; diskursanalys; SMDI;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka orsaker det finns till att spel knappt är närvarande i gymnasieskolans svenskundervisning, trots sådant som förekomsten av det vidgade text­begreppet samt det relativt stora intresset från litteraturdidaktiken under 2000-talet. Detta undersöks med ett diskursteoretiskt angreppssätt genom att analysera konferensartiklar från det nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI) och sätta denna analys i relation till spelmediets egenskaper. LÄS MER

  3. 3. Digitalt meningsskapande : en intervjustudie om flickors kommunikativahandlingar i olika nätgemenskaper

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Camilla Strandberg; [2015]
    Nyckelord :Sociala medier; nätgemenskap; medieteknologi; medieekologi; multimodalitet; kommunikativ handling; digitalt meningsskapande;

    Sammanfattning : Föreliggande magisteruppsats skrivs inom fältet Svenska med didaktisk inriktning (Smdi). Syftet är att undersöka digitalt meningsskapande i olika nätgemenskaper utifrån barnets perspektiv, nämligen sju flickor i årskurs 7 och 8. LÄS MER

  4. 4. Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skärmbaserad undervisning skapar text

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för Humanvetenskap

    Författare :Elisabet Radeklev; [2014]
    Nyckelord :Svenska med didaktisk inriktning; skärmbaserad undervisning; elevers samtal i samband med; textskapande; faktatext; olika former av stöd; lärarens roll; elevens roll; stöttning i den nära utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Inom det teoretiska perspektivet för huvudområdet SMDI vilket inbegriper språkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingår i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förståelse för hur elevers samtal skapar text i skärmbaserad undervisning, det vill säga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur läraren stödjer samtalet. LÄS MER

  5. 5. En animefilms möjligheter : film som gemensamt textarbete i en årskurs tre

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Pernilla Östenberg; [2014]
    Nyckelord :svenska med didaktisk inriktning; smdi; läsa film; föreställningsvärldar; literacy; populärkultur; film som pedagogiskt redskap; rörliga bilder i undervisningen; lärarforskning;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen skrivs inom huvudområdet svenska med didaktisk inriktning (Smdi). Undersökningen behandlar gemensam textläsning och textarbete i en årskurs tre utifrån filmen Min granne Totoro. Filmen är en animefilm som kan placeras inom populärkulturgenren. LÄS MER