Sökning: "SO för F-3"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden SO för F-3.

  1. 1. Hur kan lärarna göra SO-ämnet mer inkluderande för nyanlända?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ranna Ali; Zahraa Ali; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; nyanlända elever; föräldrasamverkan; SO-undervisning; samhällsorienterade ämnen; språkutveckling;

    Sammanfattning : I vår forskningsöversikt vänder vi oss snarare till pedagogerna och blivande pedagogerna i åk F-3.Vårt syfte med kunskapsöversikten är att besvara våra frågor om hur man kan skapa en mer inkluderande SO-undervisning för nyanlända elever samt diskutera hur relationen mellan hemmet och skolan kan påverka deras inlärning i SO-ämnet. LÄS MER

  2. 2. ’’För ibland ska man inte väcka den björn som sover’’ : En kvalitativ intervjustudie om lärares undervisning i SO med nyheter i F–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Janita Koivunen; Moa Halonen; [2024]
    Nyckelord :SO; F-3; nyheter; aktuella samhällsfrågor; oro; strategier; betungande; krig; skjutningar; värdegrund; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F–3 lärares utsagor om deras undervisning av nyheter i SO, vilka utmaningar och möjligheter de ser med det och att undersöka vilka strategier som finns för att hantera eventuell oro som uppstår av betungande nyhetsinnehåll hos eleverna. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med åtta respondenter och en pilotintervju. LÄS MER

  3. 3. Att fostra demokratiska medborgare: En kvalitativ studie om skolans demokratiuppdrag utifrån lärare i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Forsberg; Saga Ericsson Damm; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; demokrati; demokratiuppdrag; lågstadiet; lärarperspektiv; SO-undervisning; utmaningar;

    Sammanfattning : Demokratiuppdraget är ett skolans viktigaste uppdrag. Detta uppdrag fastställs i skollagen och beskrivs i läroplanens inledande delar samt det centrala innehållet för de samhällsorienterande ämnena. I arbetet med detta har lärare en central roll. LÄS MER

  4. 4. Platsbaserat lärande och dess roll i SO-undervisning : En kvalitativ studie om platsens betydelse för lärandet i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liz Yazirlioglu; Sharbel Abdulahad; [2023]
    Nyckelord :Platsbaserat lärande; utomhuspedagogik; förstahandserfarenheter; learning by doing;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares användning av platsbaserat lärande i undervisning inom SO-ämnet i skolans tidiga år (F-3). Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod, för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. ”Vissa normer kanske behöver hjälp för att förändras – där har vi i skolan ett viktigt jobb att göra” : En kvalitativ studie om lärares arbete med och upplevelse av normkritisk undervisning i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Tina Olsson; [2023]
    Nyckelord :Normer; normkritik; normkritiskt arbete; normkritisk pedagogik; normkritisk undervisning; normundervisning;

    Sammanfattning : Då normer spelar en sådan stor roll i samhället och i skolan, inte minst för alla elever är syftet i denna undersökning därför att bidra med kunskap och nya infallsvinklar i hur ett normkritiskt arbete kan se ut i SO-undervisningen i F-3 för att inspirera andra lärare att själv implementera detta arbete i sin undervisning för att skapa en bättre skola. Utifrån detta syfte formulerades och besvarades frågeställningar kring hur lärare beskriver och upplever det normkritiska arbetet samt hur de själva reflekterar över normer. LÄS MER