Sökning: "SO undervisning ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden SO undervisning ämne.

  1. 1. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Zerina Salihovic; Hadzajlic Emina; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; So-ämne; So-undervisning; språkutveckling; transspråk; stöttning; utmaningar; arbetsmetoder; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  2. 2. ”Allt annat är för att förstå SO-ämnet” : En kvalitativ studie av religionslärares ämnesförståelse, faktorer som styr urval, genomförande och kunskaper som bedöms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Kristin Bjellman; Malin Uygur; [2023]
    Nyckelord :subject understanding; religious studies; compulsory school; examination tasks; contemporary relevant teaching; Framework factor Theory; ämnesförståelse; religionskunskap; grundskola; examinationsuppgifter; samtidsrelevant undervisning; ramfaktorteorin; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : För den här studien har fem semistrukturerade intervjuer genomförts med fem lärare i religionskunskap vid högstadiet för att undersöka deras förståelse av sitt ämne och dess syfte. Två ämnesförståelser identifierades, identitetsorienterad ämnesförståelse samt kritiskt orienterad ämnesförståelse. LÄS MER

  3. 3. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  4. 4. Ämnesspråk i SO-ämnen : Hur SO-lärare i åk 5 och 7 arbetar med ämnesspråk för att stötta elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Johansen Bremberg; Alexandra Reyes Osorio; [2023]
    Nyckelord :språklig sårbarhet; ämnesspråk; SO-ämnen; ämneslitteracitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Skolan är en språkligt komplex miljö där språkliga förmågor har stor betydelse. För elever i språklig sårbarhet utgör språkliga krav i skolan en riskfaktor för måluppfyllelse (Hallin, 2019, s. 6). LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers möte med SO-texter på mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Maria Serkitjis; [2022-06-23]
    Nyckelord :läsbarhet; språkutvecklande undervisning; skolspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Mellanstadiet är första gången i skolan som elever stöter på ett mer akademiskt språk och många kan få något av en språkchock när de stöter på ämnestexter, främst i NO- och SO-ämnena. De som är i större sårbarhet inför dessa texter är elever med annan språklig bakgrund. LÄS MER