Sökning: "SO-didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet SO-didaktik.

  1. 1. Utmaningarna med språkstörning i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Valmire Rama; Dragan Strenglund; [2023]
    Nyckelord :language disorder; elever med språkstörningar; SO-didaktik; språkstörning; språkstörningar i SO-undervisningen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka de utmaningar som lärare upplever i ett arbete med elever som har språkstörningar i SO-undervisningen. Studien utförs med hjälp av kvalitativa metoder i form av semistrukturerade intervjuer. I studien intervjuas sex lärare, varav fem arbetar på en och samma skola. LÄS MER

  2. 2. Historieförståelse och kvalificerat historiskt tänkande i tidskriften SO-didaktik 2016–2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Kristina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Interkulturell undervisning i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Halén; [2020]
    Nyckelord :interkulturalitet; mångkulturalitet; religionsundervisning; so-didaktik; socialisationsprocess; undervisning; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 beskriver att de arbetar med interkulturalitet. Forskare framställer att interkulturalitet främjar alla elevers rätt till en likvärdig utbildning oavsett om du är invandrare eller inte. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell undervisning : En undersökning om hur lärare talar om interkulturell undervisning i dagens mångkulturella skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johan Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Interkulturell undervisning; interkulturell pedagogik; interkulturalitet; mångkultur; SO-didaktik; lärande.;

    Sammanfattning : Skolan är idag en social och mångkulturell mötesplats där både vuxna och elever dagligen interagerar. För att kunna bedriva en verksamhet där alla känner sig välkomna och av betydelse krävs ett aktivt arbete för att detta ska kunna uppnås. LÄS MER

  5. 5. Eleverna utvecklas på så många olika sätt! : En intervjustudie med SO-lärare i årskurs 4–6 om hur skönlitteratur används i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martina Sjöstrand; [2019]
    Nyckelord :SO-undervisning; SO-didaktik; skönlitteratur; historiemedvetande; motivation; läsutveckling; ämnesutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 4–6 använder sig av skönlitteratur i SO-undervisningen. Tidigare forskning visar att skönlitteratur utvecklar kunskaper, empati, samt förståelse för andra människor och historia. Det har även visat sig att eleverna blir både engagerade och motiverade i undervisningen. LÄS MER